thumbnail_DSCF3212

Starter van de week: Journy.io biedt inzicht in de weg die jouw kopers afleggen

GENT – De nieuwe Gentse start-up Journy.io biedt marketing en salesmanagers inzicht in het traject dat een klant aflegt vanaf het eerste contact met het bedrijf tot de uiteindelijke aankoop. “We laten bedrijven ontdekken welke marketing kanalen, campagnes en content het meest bijdragen tot user engagement en uiteindelijk inkomsten.” Aan de hand van deep learning kunnen ze verder gaan voorspellen welke websitebezoekers de grootste kans hebben om tot aankoop over te gaan. Met een engagement score en een op klik-gedrag gebaseerd bezoekersprofiel kunnen marketing teams en sales teams vervolgens veel gerichter aan de slag.

Yves Delongie (49) heeft 25 jaar ervaring in onder andere ontwikkeling, sales- en algemeen management. Hij werkte onder andere bij ISS/IBM, Teamleader en Story Me en heeft verschillende buitenlandse ervaringen achter de rug in Silicon Valley, Atlanta en Zweden. Bij het duurzame energiebedrijf Bolt leerde hij Hans Ott (26) kennen, die thuis is in IT en programmeren en net een zelfstandige activiteit wilde uitbouwen. Samen brengen ze de oplossing voor een probleem waar sales- en marketingteams dagelijks tegenaan lopen.

Journy.io

Yves legt uit: “De vraag die steeds terugkomt is: “Waar moet ik gaan investeren om meer sales te generen?” Volgens marketing zou het antwoord bijvoorbeeld Linkedin kunnen zijn, want dit platform zorgt voor 80% van de traffic naar je website. Maar wanneer je dan vraagt wie van die 80% er uiteindelijk koopt, moet men het antwoord vaak schuldig blijven. Wat betekent dat de effectieve klanten ook de andere 20% bezoekers kunnen zijn. Er ontbreekt als het ware inzicht bij marketing over sales en bij sales over marketing.”

“Wat wij met onze start-up Journy.io doen, is elke interactie van een klant met het bedrijf volgen vanaf de eerste keer dat ze op de website terechtkomen, tot ze tot hun aankoop of sign-up overgaan. Wanneer je zo duizend klanten analyseert, kan je aan de hand van deep learning exact bepalen wat het beste werkt om mensen te laten binnenkomen, om ze vervolgens te doen terugkomen en uiteindelijk de deal te sluiten.”

Engagement score en visitor profile

Hoe meer data, hoe rijker het model en hoe beter Journy.io voorspellingen kan maken. “Zodra klant nummer 1001 binnenkomt, kunnen we deze gaan vergelijken met het model van de duizend klanten die hem voorgingen en een engagement score toekennen”, vult Hans aan. “We kunnen dan zeggen dat hij met 83% zekerheid een bepaald product zal kopen omdat hij dezelfde weg aflegt als mensen die dat product vroeger al gekocht hebben.”

Naast de engagement score kan ten slotte ook een volledig visitor profiel opgesteld worden. Journy.io kan dan, aan de hand de pagina’s die iemand bekijkt of de weg die iemand afgelegd heeft om je bedrijf te vinden, zeggen om welke reden deze persoon jouw product koopt en welke advertising campagne op hem/haar een effect zal gehad hebben.

Privacy en GDPR

Een vraag die komt bovenrijzen is: Hoe zit het met de privacy? “Anders dan veel softwareplatformen die gemaakt zijn voor de GDPR-wetgeving en het moeilijk hebben om de extra regels in te bouwen, hebben wij het voordeel dat we hier van bij het begin rekening mee konden houden in de bouw van onze software”, legt Hans uit. “Zo zijn we niet enkel vastberaden om volledig GDPR-compliant te zijn, maar dragen wij ook onze klanten op om hetzelfde te doen.”

Naar de States

Twee weken geleden werd Journy.io officieel gelanceerd en inmiddels telt de software zo’n 43 gebruikers. “Dat zijn voornamelijk Belgische bedrijven, maar ook de VS, Duitsland en Spanje tonen al interesse.”, zegt Yves. “Na België willen we van de VS onze hoofdmarkt maken. Zo plannen we om begin 2021 in de Verenigde Staten actief te zijn door middel van remote teams.”

 

Hans: “De software wordt positief onthaald, maar op dit moment kunnen we nog niet snel genoeg value tonen. Onze software moet namelijk eerst leren en kan pas na een bepaald aantal bezoekers voorspellingen doen. Door bestaande data uit bijvoorbeeld Google Analytics of het CRM-systeem van het bedrijf toe te voegen, kunnen we vanaf dag 1 operationeel zijn en inzichten gaan verschaffen. Op dit moment zijn we dergelijke zaken volop aan het ontwikkelen.”