Nieuws Oost-Vlaanderen Stories Starter van de week: Koppel start webshop met duurzame en trendy kinderspullen
Oost-Vlaanderen

Starter van de week: Koppel start webshop met duurzame en trendy kinderspullen

© Isabeau Reynvoet

LOKEREN – Met een achtergrond van meer dan 18 jaar in sales, marketing en logistiek, besloten Birgit Van Driessche en Tim De Witte om werk te maken van de uitbouw van een eigen, unieke baby en kidswebstore. De focus ligt op duurzame kwalitatieve, educatieve en design producten en brands. Hun website helloarchie.com werd deze avond gelanceerd.

In april 2021 lanceerden Birgit (33) en Tim (40) een contest via hellonewadventure.be om consumenten de mogelijkheid te geven samen met hen op zoek te gaan naar een internationale naam. “Iedereen die zijn idee instuurde krijgt een kortingscode en maakt kans op een voucher”, legt Birgit uit. “We kozen voor de inzending ‘Hello Archie’ omdat ‘archi’ het Griekse woord is voor de stof, materie waaruit alle leven wordt gevormd. We vonden de link met geboorte, nieuw leven en nieuw avontuur heel leuk.”

Ondernemersdroom waarmaken

Zelf zijn Birgit en Tim de trotse ouders van Achilles (2,5) en Jacques (10 maand). “We hadden altijd al de ambitie om zelf iets te starten. Toen we ondergedompeld werden in de wereld van kinderen en jonge ouders, kwamen we op het idee om daar iets mee te doen. We besloten onze ondernemersdroom in realiteit te brengen en samen te springen”, aldus Tim.

“Tijdens de voorbereiding op de komst van onze zoontjes, gaf de intensieve zoektocht naar natuurlijke en authentieke producten inspiratie om een eigen webstore te bouwen, met top designer brands. Merken met duurzame en kwalitatieve producten, met een gezonde samenstelling en oog voor de impact daarvan op het milieu”, gaat Birgit verder.

Duurzaam, fashionable, design en educatief

De webshop helloarchie.com bevat producten voor baby’s en kinderen tussen 0 en 6 jaar. Daarbij zijn 4 elementen belangrijk: de items zijn duurzaam, hebben een fashionable en design look en zijn bij voorkeur ook educatief.

“We verkopen bijvoorbeeld vooral houten speelgoed volgens het ‘open ended play’ principe. Het speelgoed heeft geen voorgedefinieerd doel waardoor de creativiteit en fantasie van het kind de vrije loop kan gaan. Dit is beter voor de ontwikkeling van je kind en zorgt er ook voor dat het speelgoed langer meegaat.”

De duurzaamheid vertaalde het koppel ook door naar hun verpakking. Birgit: “We kozen voor mijn voormalige werkgever VPK Packaging uit Dendermonde en lieten een doos ontwerpen met het logo van Hello Archie. De doos is gemaakt uit 100% gerecycleerd materiaal en bovendien zo ontworpen dat je ze perfect thuis kan hergebruiken als opbergdoos voor speelgoed, tekeningen,…”

Zorgvuldig gekozen partners

Naast speelgoed vind je bij Hello Archie ook zaken als kledij, design artikelen om de kinderkamer mee te decoreren, een reisbed, strandbal, zwemband,… en heel wat andere leuke spullen. Het aanbod evolueert met de seizoenen mee.

“We kiezen bewust voor diversiteit. Kleinere lokale innoverende merken in combinatie met internationale brands, allen met respect voor welzijn, puur design en kwaliteit”, vertelt Birgit. “We willen kleine merken maximaal ondersteunen. Zo komen heel wat van onze producten uit België. Daarnaast vinden we ook de wijze waarop ze gemaakt worden belangrijk. We houden van craftmanship en ambacht van generatie op generatie. De essentie: puurheid. Alle merken en producten zijn zorgvuldig met liefde uitgekozen, waarbij het kwaliteitslabel en productieproces van heel kortbij wordt opgevolgd, met respect voor de mens en de omgeving.”

Merken waar Hello Archie mee samenwerkt zijn onder andere Upé (sweaters uit 100% gerecyleerd materiaal), Wooden Story, Minmin cph en Abel (houten speelgoed), Jeanne Le Studio (handgemaakte speelmatten), Garbo & Friends (beddengoed uit organisch katoen) en Yaarn (handgemaakte blankets).

Geboortelijsten en consumenten corner

Om het face to face contact met de klanten te behouden, zal er naast de webshop ook een fysiek afhaalpunt zijn op bedrijvencentrum Grupo in Lokeren. “Hier richten we een consumenten corner in waar we met de klanten de producten kunnen overlopen en bespreken. Bedoeling is ook om maximaal in te zetten op geboortelijsten en lijsten voor allerhande gelegenheden en feesten”, zegt Tim. “Niets zo vervelend toch als een cadeau krijgen waar je als ouder niet achter staat of drie keer hetzelfde krijgen.”

Eerst België, dan internationaal

Birgit en Tim willen in eerste instantie heel hard inzetten op België en Nederland, maar kijken zeker ook over de grenzen heen en hopen in de toekomst Frankrijk, Duitsland en eventueel andere landen aan het lijstje toe te kunnen voegen. “Maar eerst moeten we zorgen dat Hello Archie in België op de kaart staat.”

Ze zien het alvast meteen groot. “Tegen eind volgend jaar is het de bedoeling om met minstens 10 mensen op de payroll te werken.”

“We gaan er 100% voor”

Het koppel gaat er meteen 100% voor. “We hebben allebei beslist om kei hard te springen”, zegt Tim. “We krijgen van veel mensen de feedback dat ze ook zoiets zouden willen doen, maar niet durven. Ik denk als het ondernemersbloed echt door jouw aderen stroomt, je er gewoon voor moet gaan. We wilden ook niet klein starten ergens in een garagebox, maar ons allebei full time inzetten voor het bedrijf en Hello Archie alle kansen geven.”

Foto’s: © Isabeau Reynvoet