thumbnail_Baert Ninia_Foto

Starter van de week: Rubila maakt tweedehands kinderspullen kopen en verkopen gemakkelijk

DE PINTE - Rubila is een gloednieuwe tweedehands webshop voor kinderspullen. Je vindt er speelgoed, kleding, bedjes, buggy's,... voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Zaakvoerster Ninia Baert waakt over de kwaliteit van de producten. "We maken het een pak eenvoudiger om tweedehands kinderspullen te kopen en verkopen. Mensen kunnen hun spullen gewoon bij ons afzetten en wij zorgen voor de rest. En wie op zoek is naar leuke zaken voor zijn kleine spruit, hoeft maar naar 1 adres te gaan: www.rubila.be. Op die manier hopen we de afvalberg te verkleinen en de kosten voor jonge ouders wat te drukken."

Ninia Baert (34), mama van 2 jonge kindjes, staat in het dagelijkse leven in het onderwijs. "Door zelf kinderen te krijgen, kwamen mijn vriend en ik meer en meer tot het besef dat het echt gek is dat iedereen alles altijd maar nieuw blijft kopen. Kinderen worden zo snel groot en hebben zoveel dingen nodig die slechts enkele maanden dienst kunnen doen. Waarom zou iedereen steeds nieuw speelgoed moeten kopen? Of een park, waarin je kleine spruit maar goed en wel 1 jaar in zit? Uiteindelijk stapelen al die spullen zich gewoon op of verdwijnen ze in de vuilnisbak terwijl ze nog in perfecte staat zijn."

"Ook wij maakten in begin deze fout", vervolgt ze. "Je wilt dat alles in orde is en op tweedehands zoektocht gaan, leek me echt te veel gedoe. Je moet het hele land doorrijden voor al die verschillende spulletjes. Als zwangere vrouw of met een klein kind in huis kan je dat er gewoon niet bij hebben."

Makkelijk tweedehands

Zo kwam Ninia op het idee om haar eigen webshop in tweedehands kinderspullen te starten. Met Rubila, vernoemd naar haar twee kindjes Rubi en Ilan, wil ze een oplossing bieden. "Mensen die hun spullen willen verkopen, kunnen deze gewoon bij ons afzetten. Wij nemen alle zorgen uit handen door er mooie foto's van te nemen, de prijs te bepalen, ze op onze website te koop te zetten, vragen van potentiële kopers te beantwoorden en uiteindelijk te verzenden naar de klanten. Producten staan gedurende 6 maanden online, wat niet verkocht is na die periode, kunnen ze terug komen afhalen of ervoor kiezen om de spullen aan een goed doel te schenken. Elke maand gaan wij na wat er verkocht is en storten we de bedragen op de rekening van onze verkopers. Zelf houden we een percentage, afhankelijk van het type en de hoeveelheid spullen, om de administratieve kosten te dekken."

 

Rubila aanvaardt alles van speelgoed en benodigdheden voor kinderen tussen 0 en 12 jaar die nog in goede staat zijn. Dat kan gaan van gezelschapspelletjes en kledij tot autostoelen, buggy’s en parken. “Wij gaan altijd de kwaliteit na, en zorgen ervoor dat alles nog in goede/nieuwstaat is. Dat vinden we enorm belangrijk!”

Al meer dan 500 stuks

Dat het soms snel kan gaan om van een idee een echte onderneming te maken bewijst Ninia, die pas op het idee kwam op 30 november en slechts enkele dagen later haar website losliet op de wereld. “Mijn vriend heeft de website in elkaar gestoken met Shopify en via een Facebookgroep en Instagram account hebben we al onze kennissen op de hoogte gebracht van het concept. Dat had meteen een groot effect want sindsdien komen er dagelijks mensen langs om hun spullen af te zetten. Er staan inmiddels al zo’n 500 stuks te koop op de website, maar er moeten er zeker nog eens evenveel bij. Momenteel staat mijn huis dus redelijk vol met spullen”, lacht Ninia. “Ook werd er al goed verkocht voor de korte tijd waarin we bestaan.”

Afvalberg verkleinen

“Onze baseline is ‘Geef tweedehands de eerste kans’. Het doel is namelijk dat mensen die op zoek zijn naar kinderspullen, als eerste bij ons gaan kijken of er iets in de aanbieding is. Vinden ze het niet goedkoper bij ons, kunnen ze nog altijd ergens anders nieuw kopen. Op die manier proberen we de afvalberg kleiner te maken en de levensduur van spullen te verlengen.”

In lijn met deze filosofie wil Ninia in de toekomst eventueel ook een tweede website opstarten met duurzame lokale producten voor kinderen. “Daarnaast willen we ook werken met een soort veiling voor spullen die al 5 maanden online staan en niet verkocht raken. Zo hopen we toch zo veel mogelijk spullen een tweede thuis te kunnen geven. Raken ze uiteindelijk toch niet verkocht, dan schenken we ze aan goede doelen zoals Baby-Nest en Fedasil.”

Actie voor de Warmste Week

In het kader van de Warmste Week houdt Rubila overigens een speciale actie. Voor elke bestelling die ze binnenkrijgen zal de jonge onderneming 1 euro storten aan SOS Kinderdorpen. “Bij een groot succes hopen we dat bedrag eventueel zelfs nog te verdubbelen”, geeft Ninia nog mee.