01-skindr (1)

Starter van de week: Skindr tackelt lange wachttijden bij dermatologen met online consultaties

GENT - Wie recent een huidprobleem had, kent het fenomeen: je wilt een afspraak maken bij de dermatoloog, maar een eerste bezoek kan pas volgende herfst. Met die ellenlange wachttijden maakt online platform Skindr komaf. Via online consultaties met erkende huidartsen kunnen patiƫnten problemen sneller diagnosticeren, behandelen en opvolgen. Patiƫnten uploaden een foto en in minder dan 48 uur wordt je vraag beantwoord.

Uit eigen bevraging van Skindr wachten Belgen anno 2022 gemiddeld 4 maand op een eerste bezoekje aan de dermatoloog. Uit die problematiek ontsproot Skindr (uitgesproken als Skindoctor): een Gentse start-up die patiënten sneller connecteert met een specialist.

Het werkt als volgt: maak een account aan via Skindr, kies je dokter uit de lijst aangesloten dermatologen en upload foto’s van je huidprobleem. Patiënten worden gemiddeld binnen de 48 uur geholpen, dat is maar liefst 90 maal sneller dan de gemiddelde wachttijd voor een standaard consultatie. Skindr is niet zomaar een app, maar een privacyproof online communicatiesysteem tussen arts en patiënt.

België telt 1 dermatoloog per 14.000 inwoners

Iedereen worstelt vroeg of laat met een vervelend huidprobleem die door een specialist dient nagekeken te worden. En daar wringt nu net het spreekwoordelijke schoentje: dermatologen zijn overbevraagd. Dermatoloog Annelies Avermaete sloeg in 2021 de handen in elkaar met IT-ondernemer Jochen Boeykens voor de ontwikkeling van Skindr, de eerste Belgische softwaretoepassing voor dermatologen op de markt.

"Tijdens mijn 20 jaar ervaring heb ik gemerkt dat elke dermatoloog dezelfde moeilijkheden heeft. Volgeboekte agenda’s resulteren in lange wachttijden voor de patiënt en er rest weinig ruimte voor een goede en snelle opvolging. Skindr laat toe om op afstand advies te geven”, aldus mede-oprichtster dr. Annelies Avermaete.

 

Skindr is echter geen vervanging van de traditionele dermatologische consultatie, maar eerder een aanvulling daarop. Het doel is vooral om patiënten sneller bij te staan en dermatologen meer ruimte te geven in hun agenda. De efficiëntie van Skindr resulteert in ongeveer 25 gewonnen dagen per jaar per dermatoloog, wat er voor zorgt dat zij 1.000 extra face-to-face consultaties kunnen doen en zo de wachttijden kunnen terugdringen.

Het online platform focust voornamelijk op huidaandoeningen die dringend zijn, maar niet levensbedreigend. De meest voorkomende problemen die via het platform behandeld worden zijn acne, eczeem en psoriasis.

Belgische skin pionier

Sinds de pandemie zijn healthcare apps en platformen niets nieuws. Integendeel: de gezondheidszorg is volop aan het digitaliseren. Je kan je wel afvragen of teleconsultaties de nodige tijdwinst brengen voor dermatologen en de wachttijden voor patiënten ook effectief verkorten. Via Skindr verloopt het contact met de arts louter via chat en foto’s.

“Liveconsultaties via videocall zijn niet de oplossing: ze nemen niet minder tijd in beslag en de beeldkwaliteit is onvoldoende voor een goede dermatologische diagnostiek. Skindr digitaliseert een deel van ons vak en zorgt ervoor dat patiënten sneller geholpen worden, eventueel tot ze hun eerste face-to-face consultatie kunnen hebben”, zegt Avermaete. Sterker nog: volgens Skindr kunnen naar schatting 40% van dermatologische consultaties perfect online behandeld worden.

Skindr wordt deze lente één jaar en rondt de kaap van 5.000 consultaties af. Verder registreerden bijna 10.000 gebruikers zich via het platform. CEO en mede-oprichter Jochen Boeykens: “Voorlopig zijn we enkel actief in Vlaanderen en Brussel met Vlaamse dermatologen, maar het is onze ambitie om uit te breiden naar Wallonië en dan naar andere landen.”