connus

Starter van de week: Student-ondernemers ontwikkelen nieuw influencers platform

GENT – Je kent het wel, mensen met veel volgers op sociale media zoals Instagram die reclame maken voor een bepaald product en zo een centje bijverdienen. Hoe komen die bedrijven bij hen terecht? En meer nog, hoe kan je als nog groeiende influencer zelf bedrijven contacteren? De jonge student-ondernemers Ruben Cornil (23), Alexandre Goossens (23) en Mathieu Verhaeghe (24) ontwikkelden hiervoor de app ‘Connus’, een platform waar influencers en bedrijven elkaar vlotter kunnen vinden.

Voor de drie jonge heren is het alvast niet hun eerste stap in het ondernemersleven. Zo hebben Alexandre en Mathieu samen een start-up die zich bezighoudt met webdevelopment en online marketing en heeft Ruben vroeger reeds een kleinschalige onderneming gehad binnen de kledingsindustrie. Het trio kwam in contact toen Ruben op zoek ging naar een partner in crime voor zijn nieuwste project: Connus.

Ruben Cornil vertelt hoe hij op het idee kwam: “Ik had zelf als influencer zo’n 10.000 volgers. Ik wilde graag contracten binnenhalen met enkele grote bedrijven om als influencer te groeien, maar botste steeds op het feit dat mensen met meer volgers met de grotere projecten gingen lopen. Ik wou doorgroeien in mijn activiteit als influencer, maar kon niet de juiste doorgroeimogelijkheden creëren.”

Rechtstreeks contact

Hij ontwierp daarom Connus, een portaal waar zowel micro-influencers als grote spelers rechtstreeks in contact komen met bedrijven. “Het is heel simpel”, vult Alexandre Goossens (23) aan, mede-oprichter van Connus. “Influencers en bedrijven maken een profiel aan, waarbij ze hun interesses aangeven. Eenmaal ze zijn aangemeld, kunnen ze andere gebruikers zien uit hetzelfde interesseveld. Het is zoals bij Tinder, waarbij je naar rechts of naar links kan swipen, afhankelijk van je interesse. Is er een match, dan kunnen beide partijen met elkaar in gesprek gaan en eventueel samen projecten opstarten. Er is dus niet langer een tussenpersoon nodig.”

“Bovendien zorgen we ervoor dat ondernemers tot nieuwe inzichten kunnen komen”, vervolgt Mathieu. “Wij vergaren data, en op basis daarvan bouwen we een doelgroep op per gebruiker. Zo kunnen ze gerichter gaan adverteren, en nieuwe pistes inslaan waar ze voordien misschien niet aan gedacht hadden.”

Proefperiode

Alexandre: “In februari organiseerden we een lanceringsevent met alle ambassadeurs. Deze influencers konden Connus als eerste downloaden en uittesten. Voor ons was deze proefperiode zeer waardevol omdat we heel wat feedback kregen en Connus zo gebruiksvriendelijk mogelijk konden maken.”

Enkele influencers die mee in het project stapten zijn Laurence Bekaert (21.000 volgers), Elien Grosemans (19.000 volgers), Fabian Feyaerts (21.500 volgers) en Paulien De Vlieger (5.500 volgers). Daarnaast ging ook TAGMAG, het grootste jongerenplatform van Vlaanderen, met Connus in zee.

Succesvolle start

De app is nu 10 dagen officieel online, en telt al zo’n 225 actieve gebruikers. “Er werden al 120 matches gemaakt en momenteel zitten er nog 1.600 potentiële matches in de pipeline. Dit zijn influencers die aangegeven hebben met een bedrijf te willen samenwerken”, geeft Ruben nog mee. Vandaag is Connus al beschikbaar in België, Nederland, Frankrijk, Spanje, Italië, Portugal, Duitsland en Engeland. “We zijn zeker van plan om verder internationaal te gaan. Zo toonden ook influencers uit de VS, Roemenië, Indië en Australië reeds interesse in het platform. Maar we willen niet te snel gaan en vinden het vooral belangrijk dat Connus duurzaam kan groeien en zo optimaal mogelijk werkt.”

Gisteren mocht het drietal het platform nog gaan voorstellen bij Start it @ KBC. “We zijn op zoek naar ondersteuning om het platform schaalbaar te maken. Extra funding en expertise zou ons hier zeker bij kunnen helpen”, zegt Alexandre.

Voorlopig gratis

Momenteel is de app volledig gratis voor zowel bedrijven als influencers. “Op dit moment is het vooral belangrijk om zo veel mogelijk tractie te generen en feedback te krijgen van onze gebruikers. Met de huidige corona-crisis willen we bovendien zelfstandigen en kmo’s steunen zonder dat hier kosten aan verbonden zijn. Zo kunnen zij in deze moeilijke tijden hun producten toch aan de man brengen via sociale media. Later zullen we waarschijnlijk een freemium model implementeren alsook onze extra diensten in marketingadvies naar bedrijven toe aanbieden tegen betaling.”

Connus kan gedownload worden via de App en Play Store.