1200×799

Straffe madammen: Ebru Palit van Cocotine lanceert productlijn rond eetbare rozenblaadjes

GENT - Cocotine is het ethisch verantwoord luxury merk van Ebru Palit. Vier jaar geleden opende ze de Cocotine lifestyle conceptstore in Gent, een horecazaak waar je alle producten kan ontdekken en aankopen. Na een sluitingsperiode waarin Ebru zich focuste op B2B-verkoop en productontwikkeling, heropende het café begin deze maand feestelijk met de launch van een gloednieuwe productlijn rond eetbare bloemetjes.

Op haar 27ste startte de Gentse Ebru Palit haar eigen luxury lifestyle merk Cocotine op. Om mensen kennis te laten maken met de producten, opende ze in haar thuisstad meteen een conceptstore en horecazaak. Geheel in Instagram-waardig interieur en presentatie van de gerechten kan je er brunchen en de specialty barrista creaties en mocktails proeven. Wie dat wil kan de producten aankopen om zichzelf ook thuis in de watten te leggen.

De lifestyle producten van Cocotine worden tevens aangeboden in fijne stores, luxe hotel concepten en de luxury travel industry wereldwijd. “Ik wilde niet eerst nationaal starten en vervolgens uitbreiden, maar ging meteen op zoek naar de markten waar het concept het best zou aanslaan. Dit is onder andere in Japan en Dubai, maar ook in de fijnere Europese steden als Saint-Tropez, het Italiaanse Comomeer en Montpellier”, legt Ebru uit. “Het voorbije jaar heb ik voornamelijk ingezet op B2B verkoop en samenwerkingen met organisatoren van private events.”

Heropening concept store

Daarnaast focuste Ebru zich volop op de ontwikkeling van haar nieuwe productlijn. Deze is nu klaar en werd op 4 december officieel gelanceerd met de feestelijke heropening van de Gentse concept store. Langskomen kan enkel op reservatie.

“Oorspronkelijk wilden we enkel in december en januari openen, telkens van woensdag tot zondag, maar deze twee maanden waren meteen volboekt. De pop-up zal dus verlengd moeten worden.”

Eetbare rozenbloesems

De nieuwe lijn van Cocotine draait rond eetbare rozenbloesems. Deze kunnen als decoratie verwerkt worden in tal van gerechten en drankjes zoals de luxe mocktails en barrista creaties of de soja pannenkoekjes. Ebru: “De bloemetjes zijn een eetbaar beautyfying product. Ze geven je een glow en zijn uiterst gezond. Het zijn eigenlijk een beetje vergeten groentjes. Voor de productie ervan moesten we niet ver gaan aangezien Nederland het land van de bloementeelt is.”

Andere nieuwe producten zijn herbruikbare gouden rietjes, stijlvolle glazen en bestek, allemaal gesigneerd met het Cocotine logo. Er is een koffie- en theelijn alsook de award winning Luxury Soy Pancakes. “Zelf ben ik gek op mijn producten”, zegt Ebru. “Ik eet ze elke dag!”

“Waarom ik Cocotine startte? Ik hou heel erg van hospitality, food design en accessoires. Met Cocotine combineerde ik dit alles in een merk dat focust op duurzame luxe. Toen ik vier jaar geleden de concept store opende, was dit heel vernieuwend.”

Lokale producten

Om dat duurzame karakter te onderstrepen werkt Cocotine voornamelijk samen met lokale producenten. Zo komt de melk voor de barrista creations van het Gentse plantaardige merk Alpro. De eitjes worden geleverd door een lokale boer. Achter de concept store is er bovendien de Cocotine garden waar ze heel wat zaken, van radijsjes tot komkommers en zelfs verse bloemetjes zelf kweekt.

“We zitten in een heerlijk pand aan Dok Noord, vlakbij de haven van Gent, waar we zowel ons atelier, onze stock, garden, office en horecaconcept hebben.”

Naar de toekomst toe wil Ebru Palit de producten van Cocotine nieuwe markten laten aanboren zoals bijvoorbeeld California of LA. “Belangrijk is dat het markten zijn waar de ethical luxury lifestyle hoog is. Het gaat voor mij niet om kwantiteit, maar wel om kwaliteit en experience”, besluit de onderneemster.