Jan-Willem Callebaut

Strategisch partnership VGD en Birdhouse moet succesratio Belgische start-ups verhogen

GENT - Financieel dienstverlener VGD en start-up accelerator Birdhouse slaan de handen in elkaar om de slaagkansen van het groeiend aantal startende ondernemingen in ons land te verhogen. Door hun expertise te bundelen en hun netwerk open te stellen, zorgen ze voor de nodige begeleiding bij start-ups.

Financieel dienstverlener VGD heeft al ruim veertig jaar ervaring in het adviseren van familiale KMO’s en het begeleiden van ondernemers bij het oplossen van typische pijnpunten in de verschillende groeifases. Via het partnership met Birdhouse wil de full-serviceadviseur ook het specifieke segment van start-ups nog gerichter adviseren en aansturen. Dankzij de beschikbare know-how van beide partners zal de visie en strategie op de begeleiding van de start-ups tijdens deze samenwerking verder uitgebouwd worden.

Birdhouse vond in VGD, naast Belfius, een geschikte partner om hun nieuwe online Masterclass, waarin ze ambitieuze start-ups begeleiden en informeren, samen op de markt te brengen. Belgische topondernemers en founders delen er hun kennis en ervaring en maken de vaak complexe wereld van het ondernemen begrijpelijk en toegankelijk voor elke founder en starter.

Van start-up naar scale-up

Met Birdhouse Masterclass leren startende ondernemers op eigen tempo de kneepjes van het vak kennen waardoor ze die meteen in de praktijk kunnen omzetten binnen hun eigen start-up. Succesvolle founders en investeerders zoals Frank Maene (Volta Ventures), Pieterjan Bouten (Showpad), Davy Kestens (Cake), Leslie Cottenjé (Hello Customer), Marie Martens (Tally Forms) en Hendrik Winkelmans (Freshmen Fund) delen er hun company-wide know-how.

Jan-Willem Callebaut, CEO bij Birdhouse: “Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Belgische start-ups de eerste drie jaar niet overleven. Dankzij het partnership met kennispartner VGD halen we extra expertise in huis waardoor we start-ups een antwoord kunnen bieden op al hun ondernemersvragen. Zo dragen we bij aan het verhogen van hun succesratio.”

“Er is ongetwijfeld een mooie match tussen VGD en Birdhouse, onder meer omdat we dezelfde taal spreken. Sparren met ondernemers zit in het DNA van beide ondernemingen en onze sterktes zorgen voor een complementair aanbod, waarmee we de succesratio van onze Belgische start-ups zeker kunnen verhogen”, besluit VGD-vennoot Anthony Meul.

Door het kersverse partnership kan VGD haar startende ondernemers in contact brengen met het netwerk van Birdhouse. Zo krijgen ondernemers toegang tot extra expertise, kennis en een waardevol netwerk waardoor ze als starter verder kunnen groeien. Daarnaast vinden de start-ups binnen Birdhouse ook makkelijker de weg naar de uitgebreide kennis van VGD.