Vijf hogeschoolstudenten bedachten in opdracht van het bedrijf Milcobel een manier om voedselverliezen bij de productie van zuivelproducten in te perken. Die opdracht hadden ze gekregen op het innovatiekamp van Vlaamse Jonge Ondernemingen vzw (Vlajo), dat studenten, die de ondernemers van morgen zijn, bewust wil maken van innovatie en creativiteit als hoeksteen voor ondernemerschap.
De voedingsindustrie is de laatste jaren uitgegroeid tot de grootste industriële sector van België. Het zwaartepunt van de Belgische agrovoedingsnijverheid ligt in Midden-West-Vlaanderen, waar de sector jaar na jaar verder aan belang wint, maar ook in Oost-Vlaandern zijn tal van voedingsbedrijven actief.
Tijdens dit tweedaags innovatiekamp kregen 62 studenten uit 6 Vlaamse universiteiten en hogescholen de opdracht om in gemengde teams een creatieve oplossing te bedenken voor uitdagingen die werden geformuleerd door vier ondernemingen uit de voedingsindustrie. Milcobel uit Kallo, de zuivelcoöperatie met 3.000 leden melkveehouders onder wie heel wat uit Oost-Vlaanderen die 1,1 miljard liter melk per jaar ophaalt, verwerkt en commercialiseert, vroeg de studenten om mogelijke oorzaken van voedselverliezen bij de productie van zuivelproducten in kaart te brengen en ook coorigerende maatregelen te formuleren.
Precies het team dat daaraan werkte kon de jury het meest bekoren met hun idee om machines uit te rusten met een sensorensysteem dat het in combinatie met aangepaste software mogelijk maakt om snel in te grijpen en productverliezen te minimaliseren. “Het bijkomende voordeel van dit idee”, verklaarde Jozef Mottar, kwaliteitsdirecteur van Milcobel, “is dat de automatisering medewerkersook de kans biedt om te focussen op de kerntakenen dus gemotveerder te blijven.”