20190425_152343

Studenten HoGent leveren digitale assistentie aan huis

GENT - Een laptop die hapert? Een gehackt mailadres? Een digitale agenda die niet synchroniseert? Bachelorstudenten toegepaste informatica gaan inwoners van Gent thuis helpen met al hun digitale vragen. HoGent gaat daarvoor samenwerken met de Antwerpse start-up Beego, die digitale assistentie aan huis levert. Studenten helpen zo de digitale kloof te dichten en ze kunnen er zelfs punten mee verdienen voor hun opleiding.

In België lopen 4 op de 10 mensen het risico op digitale uitsluiting. Beego zet informaticastudenten in voor digitale huisbezoeken. Geen anonieme chatbot, geen helpdesk op afstand, maar laagdrempelige digitale assistentie aan huis. Je maakt telefonisch een afspraak en een informaticastudent komt langs met de fiets. Beego lost digitale problemen op, maar maakt mensen evengoed wegwijs op sociale media of leert ze werken met hun nieuwe smartphone of tablet.

Sociale en digitale kloof verkleinen

HoGent vindt het belangrijk dat hun studenten een steentje bijdragen aan de maatschappij en heeft daarom een samenwerkingsakkoord afgesloten met Beego. Margot De Donder, opleidingsvoorzitter toegepaste informatica aan HoGent: “Voor de studenten is dit een studierelevante bijbaan die waardevolle ervaring oplevert. Ze helpen tegelijkertijd om de sociale en digitale kloof te verkleinen en om de sociale cohesie in de stad te bevorderen.”

Klaarstomen voor de arbeidsmarkt

Beego-oprichter Frederick Scraeyen: “We onderschatten hoeveel mensen vandaag met de digitalisering worstelen. Technologie evolueert sneller dan het aanpassings­vermogen van veel mensen. Bovendien sluiten heel wat bemande loketten, waardoor mensen steeds meer op het internet aangewezen zijn. Onze studenten helpen hen bij hun vragen, één op één, heel laagdrempelig. De vaardigheden die zij met dergelijke projecten opdoen zorgen ervoor dat ze sterker in hun schoenen op de arbeidsmarkt komen.”