GENT – Om hun pas opgerichte online nieuwsplatform Re-story een mooie start te geven, startten de Gentse journalisten Mischa Verheijden en Geert Degrande twee maanden geleden met een crowdfundingcampagne waarmee ze 30.000 euro wilden ophalen. Tien dagen voor het einde van de campagne was dat bedrag al ruimschoots overschreden. Dat is volgens hen het bewijs dat mensen snakken naar een ander verhaal.
De crowdfundingcampagne van Re-Story begon op 16 maart 2020, de eerste werkdag van de lockdown. Dit gloednieuwe online verhaalplatform brengt verhalen van denkers en doeners die met sprankelende ideeën en vernieuwende initiatieven nieuwe wegen openen in de economie, het onderwijs en de samenleving. Omdat de initiatiefnemers op die manier de ambitie hebben om bij te dragen tot een nieuwe betekeniseconomie en het bewustzijnskapitalisme willen promoten spreken ze van impactjournalistiek.
“We hebben grootse ambities”, zegt Mischa Verheijden. “We willen een steen verleggen in de rivier. Bouwen aan een nieuw model dat het oude kan vervangen. Een community bij elkaar brengen die durft zeggen dat ons systeem anders moet én kan. Daarvoor zijn nieuwe verhalen nodig.”
Bewustzijnskapitalisme
“The Economist en The Financial Times”, voegt Geert Degrande eraan toe, “hebben al duidelijk gemaakt dat het meer dan tijd is om het huidige economische systeem anders te gaan bekijken. Maar ook de OESO en tal van toppers uit het bedrijfsleven zeggen dat ze het kapitalisme waarin alles in het teken staat van winstmaximalisatie voor de aandeelhouders willen veranderen door een kapitalisme waarin welvaart, welzijn en welbevinden hand in hand gaan. De Amerikaans-Indische econoom Raj Sisiodia noemt dat het bewustzijnskapitalisme. En met ons nieuwe kanaal willen wij bedrijven, instellingen en organisaties mee krijgen in het verhaal van een nieuwe noodzaak. Zoals ze de jongste jaren niet anders konden dan inzetten op digitale transformatie, is nu een focus op duurzame transformatie nodig, waarbij “beter voor mij” en “beter voor de wereld” hand in hand gaan. Met Re-story maken we hen daarvan bewust, geven we inspirerende ideeën en creëren we een community die samen aan dat nieuwe systeem werkt.”
Succes
Dat de crowdfundingcampagne zo succesvol verliep geeft de journalisten hoop. “Door corona hebben veel mensen grotere financiële zorgen”, zegt Mischa Verheijden nog. “Dat toch meer dan 100 mensen ons initiatief willen steunen, en dat we door de zichtbaarheid die we eraan konden geven, ook sollicitaties binnenkregen, verzoeken om samen te werken en contact konden leggen met enkele grote namen uit de klassieke businesswereld, bewijst wel degelijk dat het besef groeit dat ondernemers een voortrekkersrol kunnen spelen om de economie en de maatschappij weer op het goede spoor te krijgen. De crowdfunding loopt trouwens nog tot 31 mei.”