GVG-20190324-1444 (1)

Teams Kom op tegen Kanker zamelen coronaproof geld in

AALST - Volgend jaar vindt de derde editie van de 100km-run voor Kom op tegen Kanker plaats. Om deel te kunnen nemen aan het unieke loopevent, halen vele honderden teams traditioneel startgeld op dat integraal naar kankeronderzoek gaat. Dat is dit jaar niet anders, zij het met een twist: de organisatie slaat de handen in elkaar met de Aalsterse start-up Crowdselling, die de teams ondersteunt met een gratis webshop.

Jaarlijks krijgen meer dan 40.000 Vlamingen te horen dat ze kanker hebben. Kom op tegen Kanker wil ervoor zorgen dat deze mensen hogere overlevingskansen krijgen en een betere levenskwaliteit tijdens en na de behandeling. De 100km-run voor Kom op tegen Kanker is een loopevenement waarbij teams van vier lopers samen 100 km lopen ten voordele van kankeronderzoek. De uitdaging en het groepsgevoel staan centraal.

“Met de opbrengst van de 100km-run investeren we in klinisch onderzoek dat een directe invloed heeft op het leven en welzijn van de kankerpatiënt én waarvoor er onvoldoende interesse is bij de farmaceutische industrie”, aldus Annemie Lemahieu, directeur fondsenwerving bij Kom op tegen Kanker. “Zo geven we geld aan onderzoek naar zeldzame tumoren en zetten we in op onderzoek naar geneesmiddelen die minder neveneffecten bij de patiënt veroorzaken.”

Coronaproof alternatief

Maar hoe doe je dat, geld ophalen in tijden van lockdown? De teams zien hun traditionele activiteiten, zoals sneukeltochten en kaas- en wijnavonden, wegvallen. “Persoonlijke ondersteuning van actievoerders is iets waar Kom op tegen Kanker de voorbije jaren al stevig op inzette en dat is nu zeker niet anders”, zegt Lemahieu.

Daarom slaat de organisatie de handen in elkaar met het online platform Crowdselling. Daar kunnen de teams een gratis webshop starten met producten van Belgische producenten als Jules Destrooper en Les Tartes de Françoise. Ook lokale handelaren zijn vertegenwoordigd, met onder meer bloembollen, vetplantjes en wijn. Van zodra het team een webshop heeft aangemaakt, krijgt het een link waar familie en vrienden online kunnen bestellen en betalen.

“Dat is niet enkel eenvoudiger in organisatie”, vertelt Crowdselling oprichter Lukas Van Orshoven. “Door online te verkopen krijgen de sporters ook een groter bereik." De startup richtte zich voorheen op verenigingen en scholen en ondersteunde de voorbije maanden al honderden organisaties. Die expertise schakelen ze nu in voor Kom op tegen Kanker. “We benadrukken wel het belang van een veilige omgeving”, zegt Lukas. “Het blijft van cruciaal belang om rekening te houden met de richtlijnen van de overheid inzake leveringen aan huis en afhaalmomenten. Gezondheid is en blijft tenslotte de kern van de Kom op tegen Kankers missie."

Neemt jouw team deel aan de 100km-run voor Kom op tegen Kanker? Ontdek de mogelijkheden op crowdselling.eu/komoptegenkanker