The Future of Shopping in Sint-Niklaas en Aalst

the_future_of_shopping

De consument van vandaag is 24uur op 24 online, is beter geïnformeerd, mondiger en mikt meer en meer op beleving. Ook het aanbod is veel ruimer dan enkele jaren terug. Het shoppinggebeuren is niet meer te vergelijken met vroeger. Als handelaar moet je op die veranderde wereld inspelen. Wie niet mee evolueert, mist de boot. Heel wat retailers weten ondertussen aan den lijve dat ze zich op een kantelpunt bevinden, maar weten niet goed hoe ze concreet moeten innoveren om ook morgen nog de consument te kunnen verleiden. Daarom organiseren UNIZO en RetailDetail “The Future of Shopping Roadshow”, een rondreizende karavaan van 6 zeecontainers waarin handelaars in de voetsporen treden van hun klanten en zien hoe ze de handelaar van de toekomst kunnen worden. Ze maken er kennis met nieuwe, heel toepasbare technologieën en tools.

“Wij willen tonen wat de mogelijkheden zijn, we geven hen een menukaart met opties. Handelaars maken zelf uit waar ze de klemtoon op leggen. Het gaat er niet om alles ineens te gaan veranderen, maar om weloverwogen strategische keuzes te maken”, zo zeggen UNIZO en Retail Detail.. Op dinsdag 12 april openden UNIZO en RetailDetail de  “The Future of Shopping” in Sint-Niklaas en op dinsdag 19 april staat Aalst op het programma.

In de containers volgt de handelaar de consument in zijn shopproces: voor, tijdens en na het shoppen. Handelaars zien welke kanalen de consument gebruikt om zich thuis voor te bereiden, en op welke kanalen handelaars dus vandaag moeten inzetten. Audiovisueel, print, online. In de containers is de consument te zien in de winkelstraat en de manieren hoe hij zich laat verleiden om een winkel binnen te stappen. Op een interactieve manier kunnen handelaars zien wat de ‘nieuwe consument’ verwacht van een winkel, in verschillende sectoren. Zintuiglijke prikkels, digitale toepassingen, integratie van het fysieke en online verhaal enzovoort. De infosessies zowel ’s middags als ’s avonds beginnen met een plenaire sessie die de ‘customer journey’ heel bevattelijk voorstelt, de ‘reis’ die de consument maakt wanneer die vandaag gaat winkelen. Daarna volgt de begeleide wandeling door de containers en een workshop. Die workshop geeft alvast een heel aantal aanbevelingen over hoe handelaars kunnen inspelen op het veranderd aankoopgedrag van de consument. Tot slot is er elke keer een netwerkmoment met een hapje en een drankje. Meer info op http://www.ontdekdecontainer.be.