Nieuws Oost-Vlaanderen Stories ‘Tinder voor influencers’ van Gentse ondernemers blijft groeien
Oost-Vlaanderen

‘Tinder voor influencers’ van Gentse ondernemers blijft groeien

Louise Blondé en Alexandre Goossens van Connus

GENT – ‘In volle corona’ een succesvol bedrijf opstarten, het lukte dit team van Gentse student-ondernemers. Met hun softwareplatform Connus willen ze influencers aan bedrijven koppelen, en omgekeerd. De app, die qua opzet een beetje aan Tinder doet denken, bleek een groot succes. Twee jaar na oprichting droomt oprichter Alexandre Goossens (26) van meer. “Maar vergis je niet, it’s not a bed of roses.”

Connus – een woordspeling met het Franse ‘connaître’ en het Engelse ‘connect us’ – is een matchmakingplatform om influencers en content creators in contact te brengen met bedrijven. “Want het is een omslachtig proces om zelf mensen aan te schrijven”, vertelt Alexandre, die zelf marketing management studeerde aan de Hogeschool Gent. “De afgelopen drie jaar is de markt enorm gegroeid. Door corona merkten veel bedrijven op dat een online aanwezigheid noodzakelijkheid is. Marketing via influencers is daarbij een goede manier om hun doelgroep te bereiken.”

 

Connus is een matchmakingplatform om influencers en content creators in contact te brengen met bedrijven.

Van nano tot macro

“Het principe van Connus is heel eenvoudig. Beide spelers selecteren criteria voor het profiel dat ze zoeken. Via een soort Tinder-principe worden ze dan gekoppeld.” Bedrijven kunnen daarbij kiezen uit verschillende soorten en gewichtsklassen.

“Heb je 2500 volgers op Instagram, dan ben je een nano-influencer. Zo gaat het dan verder naar micro, meso en uiteindelijk macro. Bij die laatste gaat het om influencers met meer dan 100.000 volgers. Op ons platform kom je ook bekende koppen tegen, zoals tv-figuur Pascal Braeckman. We zijn ondertussen actief in twintig verschillende sectoren: van sport tot zelfs vastgoed.”

“Tegen eind dit jaar willen we een one-stop-shop voor ondernemers ontwikkelen.”

Alexandre Goossens van Connus.

Tijdens de coronacrisis moesten de meeste handelaars de deuren sluiten. Voor Connus betekende dat een enorme opportuniteit, maar ook een uitdaging. “Niet iedereen stond te springen om ons te financieren. Veel mensen stonden ook weigerachtig tegenover ‘avontuurtjes’ te midden zo’n crisis.”

Maar dat weerhield de onderneming niet van een razende start, waarbij het meteen internationaal mikte. In de zomer van 2020 verbonden ze bedrijven en influencers uit wel veertig verschillende landen. Toch is internationalisering niet langer de focus van Connus. “Toen we het platform opstartten, hadden we er geen idee van of het zou aanslaan. We hebben toen het veld afgetast in zoveel mogelijk landen. We kregen toen de bevestiging die we nodig hadden: ja, er is vraag naar.”

LEES OOK. Matchmaking app voor influencers en bedrijven kent razende start.

One-stop-shop

En dus verlegde het team de focus op de concrete uitwerking van het platform. “We hebben veel te danken aan Nicolas. Hij heeft ons zopas versterkt als IT-ontwikkelaar. Het ontwikkelingsluik was tot nu toe onze ‘achilleshiel’, maar nu kunnen we daar extra hard op inzetten.” Ook juriste Louise (28) voegde zich bij het team als Chief Chearleader. Zij begeleidde twee jaar lang start-ups bij Voka. “Dankzij haar maken we minder foutjes.” (lacht)

 

Het team achter Connus.

“We zitten momenteel aan de top van onze eigen capaciteiten. Momenteel zijn we met drie, maar zijn op zoek naar versterking om onze software op punt te stellen. Binnenkort lanceren we ook een financieringscampagne om extra investeerders aan te trekken. Het concept van Connus is op zich makkelijk schaalbaar: hoe meer mensen op ons platform zitten, hoe beter. Tegen eind dit jaar willen we een one-stop-shop voor ondernemers creëren. Vandaag blijft de hoofdfocus België, en in het najaar breiden we verder uit naar Frankrijk.”

“It’s not a bed of roses”

Vorige week nog pakte Connus uit met de lancering van hun nieuwe platform op basis van feedback van de eigen gebruikers. “We hebben lang stilgezeten door het gebrek aan expertise rond development. Oké, we zijn sterk gegroeid, maar vergis je niet: it’s not a bed of roses. (lacht) Toch hebben we nu het gevoel dat we een product hebben waarmee we het verschil kunnen maken.”