download (4) © VTM

UNIZO lanceert Winkelhierlied met Ronny Mosuse in Aalst

AALST - Wat muzikanten doen op een feest, dat doen lokale handelaars in de winkelstraat: ze zorgen voor ambiance, voor gezelligheid, voor een goed gevoel... en voor goesting om te blijven. Neem de muziek weg uit de feestzaal, en ze loopt leeg, neem de handel weg uit de winkelstraat en ze... Inderdaad! Onze lokale handel is als muziek voor de winkelstraat. En dat wil Unizo vandaag, donderdag 28 oktober, extra onder de aandacht brengen met de lancering van het Winkelhierlied "Goeiedag Dankuwel en Tot Ziens".

Het Winkelhierlied, gecomponeerd door Miguel Wiels, met tekst en zang door Ronny Mosuse, werd vandaag live gebracht in handelszaak Social Club Clothing & Sneakers in Aalst, gerund door de 28-jarige Dean Janssens, die met deze winkel niet aan zijn proefstuk toe is. Hij opende eerder al een cocktailbar, visrestaurant en dancing en deze maand nog lanceerde hij samen met zijn zus, Demi (die een saladbar runt), een high-end tattooshop. Een veelzijdig ondernemersduo dus met een straf verhaal, dat in een korte periode al een grote bijdrage leverde tot het aanpakken van de winkelleegstand in Aalst.

Niet alleen de aanstekelijke melodie, maar ook de tekst met de Winkelhier-boodschap vraagt om de nodige aandacht. Die tekst wordt doorheen de stad op de etalages van verschillende handelszaken geschilderd. Beelden daarvan worden verwerkt in de videoclip bij het lied. Posters en wobblers in tal van winkels, met een visual en het refrein, plus een QR-code richting streamingplatforms (Spotify, YouTube, Apple Music, Deezer…) moeten het Winkelhierlied de komende dagen, weken en maanden verder uitdragen. Ook de beiaard van de stad Aalst zal vandaag (en wie weet nog daarna) het Winkelhierlied spelen.

 

“Met ons Winkelhierlied willen we een positieve, vrolijke campagne lanceren ter promotie van onze lokale handelaars”, verduidelijkt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO. “We willen consumenten eraan herinneren en laten voelen hoe leuk het is om lokaal te kopen en hen vooral op het hart drukken om dat systematischer te doen. Want elke euro die lokaal wordt besteed, (ook in lokale webshops!) vloeit op de één of andere manier terug naar de samenleving, wat niet of veel minder het geval is voor de vele euro’s die in grote buitenlandse webshops worden uitgegeven.”

“We beperken onze boodschap uiteraard ook niet alleen tot dit lied. Van onze uitgebreide visietekst voor de handel, met daarin onze boodschap voor zowel de handelaars als de beleidsmakers verscheen zopas een vernieuwde editie. Daarin geven we tips aan handelaars over hoe zij kunnen inspelen op het veranderende consumentengedrag en hoe ze zich kunnen blijven onderscheiden van internationale giganten. Daarnaast formuleren we aanbevelingen voor steden en gemeenten, en beleidsmakers regionaal, federaal en Europees om het juiste kader te scheppen voor een succesvolle lokale handel. Ook UNIZO-visies omtrent bedrijvige kern, winkelshift, verbod op gratis retours… komen erin aan bod.”