arbeidsmarkt 2

Unizo wil STEM-onderwijs boost geven

GENT - Onze kenniseconomie en bedrijven hebben meer dan ooit nood aan degelijk opgeleide afgestudeerden in technische en technologische richtingen: Science, Technology, Engineering, Mathematics, kortom STEM-opleidingen. Toch blijft die ruime waaier aan technologische, technische, exact-wetenschappelijke en wiskundige richtingen nog te onbekend en vooral onbemind, ondanks de heel uitdagende en creatieve carrièremogelijkheden. Met als gevolg een groeiend tekort aan nieuwkomers op de arbeidsmarkt met de nodige competenties. Unizo wil er iets aan doen.

Om het belang, en vooral de uitdagende loopbaanmogelijkheden van jongeren na een STEM-opleiding in de verf te zetten, organiseert UNIZO Onderwijs & Ondernemen eind deze week een 'STEM Techclass'-dag. In alle Vlaamse provincies zetten bedrijven in uiteenlopende technische en technologische sectoren hun deuren open voor leerlingen uit verschillende scholen. Milieu, energie, zorg, voeding: in deze en nog veel meer disciplines van de toekomst is de vraag naar STEM-profielen groot.

"Met die ruime variatie aan bedrijven, activiteiten en sectoren illustreren we de rijkdom aan mogelijkheden en toepassingen voor afgestudeerden uit een STEM-opleiding", verklaart Jos Vermeiren, directeur UNIZO Oost-Vlaanderen, het opzet van dit initiatief. "Op die manier trachten we meer leerlingen warm te maken voor een STEM-richting. "Ook Defensie, dat net als onze KMO's op zoek is naar extra personeel met een STEM-opleiding, neemt actief deel aan deze STEM Techclass-dag. Een helikopter vliegt van provincie naar provincie om er telkens bij een technisch of technologisch bedrijf te landen, waar leerlingen op bezoek zijn. Op die manier illustreren UNIZO en Defensie samen dat 'The sky is the limit' voor wie een STEM-opleiding volgt."

"Met het bijzetten van al die zeilen wil UNIZO Onderwijs & Ondernemen overigens niet alleen leerlingen overtuigen, maar ook hun ouders", benadrukt UNIZO-topman Danny Van Assche. "Want ook zij houden nog al te vaak vast aan de hardnekkige perceptie dat hun kinderen sterker staan met een theoretische academische opleiding dan met een technische of technologische vorming. Terwijl die mythe in de praktijk op het terrein dagelijks wordt weerlegd. Technische beroepen zijn veel hipper en uitdagender dan ze zich kunnen voorstellen. Door dat hardnekkig perceptieprobleem duwen ouders hun zonen en dochters nog al te vaak weg van technische en technologische richtingen."

info: Vrijdag gaat en Unizo-delegatie op bezoek bij Agristo in Nazareth en in het VTI van Deinze.