De opnames van de filmpjes gingen van start bij Boutiquelle by Lis in de Kattestraat van Liesbeth Roelandt, die haar (fysieke) pop-upwinkel in maart dit jaar opstartte met hulp van de stad. “De samenwerking met de handelaars en met de stad is echt fantastisch, ik vind het super leuk”, zegt ze. “Ik heb de indruk dat er de laatste tijd veel nieuwe handelszaken opgericht worden hier in de Kattestraat, zowel winkels als horeca of iets anders. Spannend om te zien wat er met De Nieuwe Collectie gaat gebeuren.”
“De bedoeling is dat we hiermee andere starters gaan aantrekken, met daarbij ook mensen die we anders misschien moeilijker kunnen bereiken”, vertelt adviseur Economie, Margot De Wit. “We geven hen visibiliteit, reclame, … Iedereen is welkom: horeca, handel, vrije beroepen, industrie, kmo’s, boeren, dj’s, …”
“We werken in groot-Aalst: het centrum en de deelgemeenten”, zegt schepen van Lokale Economie, Katrien Beulens (onafhankelijk). “Zo leren ze ons ook allemaal kennen: wie zit hier achter, wie doet de dienstverlening, wie kunnen ze bereiken en over wat allemaal? Wie zich inschrijft, wordt letterlijk een deel van De Nieuwe Collectie.”
10.000 euro
De Nieuwe Collectie zal elk jaar plaatsvinden, bevestigt schepen Beulens. “Telkens kunnen alle starters van alle sectoren zich aanmelden bij de dienst om hiervan deel uit te maken. Sowieso zoeken wij contact met hen, omdat we ervan overtuigd zijn dat we hen goed kunnen ondersteunen op diverse vlakken.”
De provincie Oost-Vlaanderen geeft dit jaar een startduw van 10.000 euro. “Vanaf volgend jaar kunnen we vanuit ons regulier promobudget van de stad hier wel verder mee gaan, eventueel met een kleine bijdrage van ondernemers voor het fotomateriaal.” Het filmpje zal “zeer binnenkort” op sociale media te zien zijn.