MDC-grey

Vleeswarenproducent meets veggie: unieke samenwerking in het Waasland

TEMSE/SINT-NIKLAAS - Voortaan verdeelt producent en distributeur van vlees en vleeswaren Charles (voorheen Cock’s Fresh) ook veggieburgers. Daarvoor kan het bedrijf, met hoofdzetel in Sint-Niklaas, rekenen op een partnership met The Bio Veggie Company uit Temse. De vleesspecialist bewijst daarmee dat hij naast oog voor kwaliteit ook rekening houdt met de veranderingen in de maatschappij.

De eetgewoontes van de Belgische consument evolueren. Vorig jaar nog bleek uit een onderzoek dat iVOX uitvoerde in opdracht van The Bio Veggie Company dat 1 op 3 consumenten in België ‘casual veggie’ is en minstens 1 maal per week een vegetarische maaltijd eet. Af en toe vegetarisch eten is dus stilaan ingeburgerd; zo werd ‘gewoonte’ als voornaamste reden (eerder nog dan dierenwelzijn en klimaat) opgegeven. Dat hier opportuniteiten liggen voor spelers op de voedingsmarkt, spreekt voor zich.

Op zoek naar nieuwe distributeurs

Toen The Bio Veggie Company de voorbije maanden de markt aftastte naar nieuwe distributeurs, kwam voor vleeswarenspecialist Charles dé kans om zich ook op dit marktsegment te begeven. De versheid van The Bio Veggie Company was een belangrijke factor voor Charles om te kiezen voor een samenwerking met het Belgische label voor gezonde en vegetarische bioburgers en -nuggets.

Geen evidente samenwerking

Delphine Van Goethem, zaakvoerster The Bio Veggie Company: “Wij zijn bijzonder verheugd om met een gevestigde waarde als Charles in zee te kunnen gaan. Een samenwerking tussen ons bedrijf, met dertig jaar traditie in vegetarische burgers, en een fabrikant van vleeswaren die al sinds 1935 bestaat: toegegeven, het klinkt niet evident. Maar deze partnership toont vooral aan dat alles in verandering is, ook de verhoudingen tussen de vele spelers in de voedingswereld.”

Kwaliteit en vakmanschap voorop

Ine Bilcke, marketingverantwoordelijke van Charles, bevestigt: “Wij zijn en blijven een vleeswarenbedrijf, maar snappen goed wat er leeft in de maatschappij. We zijn echter heel kieskeurig als het aankomt op het kiezen van partners of leveranciers: kwaliteit en vakmanschap staan bij ons voorop. Dat hebben we dan weer gemeenschappelijk met The Bio Veggie Company.”

Acht van de twaalf producten uit het gamma van The  Bio Veggie Company worden voortaan verdeeld via Charles. Het gaat meer bepaald om de Spinazieburger, Groentenburger, Kaasburger, Broccoliburger, Seitan Cordon Bleu, Vegan Nature, Vegan Curry en Vegan Paprika Burger. De producten worden verdeeld en verkocht onder het The Bio Veggie Company-merk.