Volvo campagne vrouwen

Volvo Cars Gent pakt uit met campagne ‘cherchez la femme’

GENT - Op 8 maart is het Internationale Vrouwendag en Volvo Cars Gent wil niet achterblijven. Nu zijn vrouwen opvallend in de minderheid en dus is het tijd voor een inhaalbeweging.

Bij Volvo Cars wordt het grif toegegeven en kan niemand om de cijfers heen: vrouwen zijn, met minder dan 15 procent, een absolute minderheid in de personeelsbezetting.  Dat is merkbaar op alle niveaus, heet het bij de autobouwer, al is er wel een verbetering zichtbaar. Het gros van de operatoren is nog altijd mannelijk, al zijn vrouwen nu wel met een inhaalbeweging bezig. Ook bij de leidinggevenden zijn vrouwen zwaar in de minderheid, maar ook daar wordt een kentering ingezet. Hetzelfde geldt voor technische functies.

Omdat Volvo Cars wereldwijd wil komen tot een betere balans tussen mannen en vrouwen, worden er structuren opgezet om vrouwen kansen te geven om te groeien in hun functie. Zo bestaat er een programma waarin vrouwelijke leidinggevenden begeleid worden en samenkomen om ervaringen uit te delen. Dit is het Female Mentoring Program waaraan ook enkele Gentse collega's al hebben aan deelgenomen. Onder hen: Dominiek Verkammen (launch), Davida Decuyper (spuitfabriek), Maya Stevens (industrial engineering) en Tania De Craene (eindassemblage). Ze kwamen in contact met het topmanagement van Manufacturing & Logistics, en konden hen volgen in hun dagelijks functioneren. Dat was zo leerrijk dat ze beslisten om ook iets te doen op lokaal vlak. En het initiatief Females@Volvo was geboren.

Females@Volvo bestrijkt twee aspecten. Ten eerste is er een groep van zes vrouwelijke collega's die in een lokaal Female Mentorship Programma opstarten, en daarnaast zijn er een aantal netwerkavonden, die openstaan voor alle vrouwelijke werknemers.

Keuzes maken

Deze week vond de eerste netwerkavond plaats van Females@Volvo. Gastspreker was Ans De Vos, hoogleraar aan de Universiteit Antwerpen/Antwerp Business School. Zij had het over: “Aan het stuur van je eigen loopbaan: waarom, hoe?” Dan gaat het om de keuzes die je kan en moet maken als je een loopbaan uitbouwt, over talenten, ambities en mogelijkheden, en over de balans tussen werk en vrije tijd. Uitgangspunt is dat iedereen aan het stuur van zijn of haar eigen loopbaan zit. Het netwerkmoment staat open voor alle vrouwelijke collega's van Volvo Cars. Het Female Mentorship Programma loopt nog tot eind oktober. Het is evenwel de bedoeling dat het netwerk langer actief blijft.