Wat brengt 2015 ?(2) : Werf gekken aan en geen klonen !

00001bak

In de laatste week van het jaar blikken we volop vooruit naar het komende jaar. Wat zal 2015 voor de bedrijfswereld brengen? En hoe kan uw onderneming maximaal voordeel halen uit de nakende trends? Made in Oost-Vlaanderen legde zijn oor onder meer te luisteren bij Adjiedj Bakas, één van Nederlands bekendste trendwatchers die al jaren met grote accuraatheid en een verrassende zin voor verbanden die op het eerste gezicht niet voor iedereen duidelijk zijn trends blootlegt, waarvan ook ondernemingen kunnen profiteren. Gisteren hadden we het al over het jaar van de geit, dat geenszins inhoudt dat er tijd is voor gemekker. Vandaag staan we stil bij drie algemene trends, waar alerte en flexibele ondernemingen ook kunnen op inspelen.

Het aantal huishoudens dat uit één persoon bestaat, neemt in razendsnel tempo toe. Eenzaamheid is niet meer exclusief voor ouderen. Daarom zoeken alleenstaanden naar nieuwe samenlevingsvormen. Dat biedt onder meer kansen voor bouwbedrijven die woningen bouwen of verbouwen die aan die situatie zijn aangepast. En ook ouderen schikken zich niet meer in eenzaamheid. Ondernemende jongeren kunnen daarom een bureau oprichten dat gezelschapsdames- en heren ter beschikking stelt.

De versobering begint echt. De middenklasse verarmt, huishoudens hebben te hoge schulden, en het wordt tijd om anders te leven. Hoe pessismistisch dat ook klinkt, ook dit is een trend waar ondernemers en ondernemingen van kunnen profiteren. Budgetcoaches en financiële experts bijvoorbeeld kunnen hier garen bij spinnen, maar ook alle ondernemingen die zich richten op de deeleconomie, zoals het vanuit gent opererende Peerby, dat we eerder bespraken.

Door de almaar sneller evoluerende technologie komen er nog meer dirsupties aan.  Individuen – disruptors– zijn steeds meer in staat - ook al omdat ze volop hun creativiteit aanwenden - om hele industrietakkan buitenspal te zetten. "Veel bedrijven en CEO’s weten niet hoe daarmee om te gaan", zegt Bakas  "en zetten beschermingswallen op. De foute reactie, wantje moet tegenwoordig meer dan ooit meebewegen met de stroom aan vernieuwing. Daarom is het tijd voor de WIJ-CEO: “Deze CEO ziet kansen, is wendbaar en neemt "gekken" aan in het bedrijf, in plaats van klonen.”