mio-jdw-124

Wat onthouden we van Made in Oost-Vlaanderen Live?

LOKEREN – Ook al zorgde zijn agenda voor enkele verschuivingen in het programma, vicepremier Alexander De Croo maakte een gesmaakte passage bij Made in Oost-Vlaanderen Live. Hij naast de vragen van Made in journalist Bart De bruyn ook de meeste vragen van het publiek voorgeschoteld.

Alexander De Croo is als minister van Digitale Agenda de ideale ambassadeur voor de digitalisering in onze maatschappij, die hij thuis bij zijn vader Herman De Croo zag. “Toen de tablet opkwam, wou hij plots wel weten hoe dat allemaal werkt.”

Ook de bedrijfswereld mag de boot niet missen. Ook al liggen de gevaren, zoals privacy, security, … om de hoek te wachten. “Het is niet omdat iets negatief kan gebruikt worden, dat we het positieve moeten uitsluiten.”

Ook wist de vicepremier de reden te vertellen waarom Bpost 200 IT-jobs naar India heeft verhuisd. “De mensen met de juiste profielen waren hier gewoon niet meer te vinden. Een IT’er kan bij ons zijn job kiezen, want er zijn er te weinig. Zeker testingjobs zijn dan niet in trek.”

Oost-Vlaamse startersgrond

“Het kan anders, gezonder en socialer”, dacht Laura Verhulst, toen ze twee jaar geleden haar online bakkerij Madam Bakster oprichtte. Haar ervaringen als onderneemster noteert ze in Fons, haar eigen notitieboekje, dat ondertussen al aan versie 2.0 toe is. “Ik wil vooral waarden meegeven en uitstralen.”

Ze is een ambassadeur van De Startersfabriek, waarover manager Olivier De Cock meer kwam vertellen. Dat was nodig, want van de aanwezigen kent amper de helft De Startersfabriek. “We kunnen rekenen op meer dan 125 partners met elk hun specialiteit om een starter verder te helpen. Op één platform zorgen we dan voor een ideale match making tussen starters en partners.

ceo’s getuigen

Vooraleer Mathieu Jehl naar Italië trekt, probeert de Fransman als ceo van ArcelorMittal Belgium het foute imago van staal uit de wereld te helpen. “Staal is oneindig recycleerbaar. Het staal van ArcelorMittal is overal en wordt gebruikt in vele producten die we dagdagelijks gebruiken.” Het staalbedrijf gaat fors voor innovatie. “Met Fortiform hebben we veel minder staal nodig, wat resulteert in een lichtere wagen met een CO2-uitstoot van 95 tegen 2025. Daarvoor hebben we al 250 miljoen geïnvesteerd in Gent en Luik.”

Dirk Perquy (Terre Bleue) benadrukte het belang van de verschillende generaties binnen een familiebedrijf. “Elke generatie moet een nieuwe impuls kunnen en mogen geven aan het businessmodel. Maar mijn raad is ook: zet de nieuwe generatie niet onder druk. We hebben zelf de verantwoordelijkheid om gezonde en fitte bedrijven over te dragen aan de volgende generatie.”

Dit jaar volgen nog twee edities van Made in Live. Op donderdag 9 november vindt Made in Mechelen Live plaats en voor Made in West-Vlaanderen Live moet je op 23 november bij Renson in Waregem zijn. Inschrijven doe je via www.madeinlive.be.