Lidl Belgium

Way to Go! fairtradechocolade van winkelketen Lidl in primeur

MELLE - Lidl stelde in het Oost-Vlaamse Melle haar eerste superfairtradechocolade voor: Way to Go! Hiermee voegt de winkelketen een nog eerlijkere chocolade toe aan haar Belgische assortiment. Deze fairtradelekkernij wil haar steentje bijdragen tot de financiering van 440 Ghanese boeren. De lancering van de nieuwe chocoladelijn kadert in de duurzaamheidsstrategie van Lidl.

De lancering van Way to Go! gebeurde in aanwezigheid van uittredend vicepremier en minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo, Boudewijn van den Brand, CEO van Lidl en Nicholas Lambert, CEO van Fairtrade België. Net als vele winkelketens verkoopt Lidl al een tijdje haar eigen fairtradechocolade om zo te garanderen dat de boeren die cacao produceren eerlijk behandeld worden. Maar de primeur waarmee Lidl België nu uitpakt is nog van een ander kaliber. Voor het eerst zal de supermarkt de boeren er nu ook een premie bovenop geven.

"Met dit extra geld gaan we de boeren ondersteunen om naast cacao ook andere economische activiteiten op te starten, zoals de productie van rijst, honing en zeep als aanvulling op hun cacao teelt. Anderzijds gaan de boeren begeleid worden in het professionaliseren van hun oogsttechnieken", zo klinkt het bij Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid bij Lidl.

Beyond Chocolate

Vorig jaar in december ondertekende Lidl samen met tientallen andere bedrijven uit de chocolade- en retailsector het charter 'Beyond Chocolate'. Dit houdt in dat de Belgische chocoladesector doelen stelt om te streven naar duurzaam geproduceerde chocolade en een leefbaar inkomen voor alle cacaoboeren. Met haar fairtradechocolade zet Lidl aldus een stap in de goede richting. Maar dat doet de keten niet alleen, Way to Go! is het product van een samenwerking met Fairtrade, Rikolto (voormalige Vredeseilanden) en Kuapa Kokoo. Deze laatste is een coöperatie die cacaoboeren verenigt en ze helpt een menswaardig bestaan op te bouwen. Dit alles op een duurzame en milieuvriendelijke manier. Ook leveren ze inspanningen om meer vrouwen te betrekken in de cacaoteelt.

De chocolade is verkrijgbaar in alle winkelrekken van de keten, zowel in België als Luxemburg, in vier verschillende smaken. Voor een prijs van 1,99 euro kan zo ook de consument zijn steentje bijdragen.