Nieuws Oost-Vlaanderen "Wear your own brand" : nieuw concept om merkverhaal met duurzaamheid te combineren

"Wear your own brand" : nieuw concept om merkverhaal met duurzaamheid te combineren

"Wear your own brand" : nieuw concept om merkverhaal met duurzaamheid te combineren

oluNa een opleiding aan het Gentse Sint-Lucas waar ze een Master behaalde in Fiber, Textiele & Weaving Arts en met enkele jaren ervaring in de grafische sector, ging Olu Vandenbussche in juli 2015 van start met haar eigen bedrijf Manelprints.

“Ik ontwerp prints op maat, voor textiel-, interieur- en geschenktoepassingen en richt me daarbij vooral op kinderen”, zegt ze. “Ik vertrek voor mijn ontwerpen vanuit hun leefwereld, maar belangrijker is nog dat ik sterk focus op de principes van slow design. Het is mijn overtuiging dat het meer dan tijd is voor een “andere” economie die gericht is op ambachtelijke kwaliteit, duurzaamheid, eerlijke handel en lokale productie. En ik ben er ook van overtuigd dat iedereen daar zijn steentje kan toe bijdragen.”

Nu start ze met het nieuwe concept “Wear your own brand”, dat die principes doortrekt naar het bedrijfsleven.  “We worden dagelijks door vele vormen van textiel omringd. Textiel is dan ook de ideale drager voor onze ‘corporate identity’”, geeft de onderneemster aan. “Maar de bedrijven van vandaag zijn niet langer tevreden met hun logo op een t-shirt, ze zijn op zoek naar iets méér. Naar kledij of accessoires die op een subtiele en stijlvolle manier gestalte geven aan hun merkverhaal.”

Met het concept “Wear your own Brand” wil Olu Vandenbussche hierop inspelen. Op basis van een logo, huisstijl of merkverhaal, ontwerpt ze een unieke textielprint. Die wordt via digitale druk op stof overgebracht. Digitale druk is milieuvriendelijker dan andere textieldrukmethodes omdat er minder inkt en materiaal wordt verbruikt en geen afvalwater wordt gegenereerd. De onderneemster werkt samen met een drukker die inkten op waterbasis gebruikt en fout geprinte stoffen recycleert tot onder meer  vulmateriaal voor autozetels. De stof wordt vervolgens door een lokale naaister of confectieatelier tot een kledingstuk of accessoire naar wens verwerkt. “Zo kunnen alle medewerkers van bedrijven de beste reclame voeren voor hun onderneming”, zegt ze nog. “De persoonlijke aanpak en de duurzame lokale productie zijn zeker een meerwaarde, zeker voor ondernemingen die duurzaam ondernemerschap en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel dragen.”

Een eerste project werd gerealiseerd op vraag van bedrijvencentrum De Punt uit Gentbrugge in samenwerking met blogster Jo Chapeau die het naaiwerk voor haar rekening nam. De Punt wil een groeiplatform zijn voor sociaal en duurzaam ondernemerschap en deze outfit past zeker binnen hun visie!

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.