Kratzfuss zingt winkelhierlied

Winkelhieren klinkt ook Gentse handelaars als muziek in de oren!

GENT - Zondagmiddag bracht UNIZO samen met PuurGent en Gentse winkeliers een portie ambiance op koopzondag. Het Aalsterse koor Kratzfuss (dat deelneemt aan de World Choir Games) liet het Winkelhierlied weerklinken op de binnenplaats van De Post shopping. Begin november werden ook een 20-tal etalages van Gentse winkelhiers geïllustreerd met de tekst van het lied zodat de campagne en het lied in Gent zichtbaar zijn.

Met het Winkelhierlied geeft UNIZO de winkelhiercampagne, die intussen al een tweetal jaar loopt, een nieuwe boost. Miguel Wiels tekende voor de melodie, Phile Bokken/Sonhouse voor de productie, en Ronny Mosuse voor de tekst en zang van de officiële track. Een gelegenheidskoor van het Aalsterse Kratzfuss en Gentse winkeliers gaf een Oost-Vlaamse draai aan het lied.

“Net zoals muziek kan de lokale handel mensen samenbrengen en verbinden. Het lied benadrukt het belang van lokaal kopen voor onze economie op een vrolijke en aanstekelijke manier. Het is tegelijk een bedanking voor iedereen die de afgelopen periode trouw is blijven ‘winkelhieren’. Ten slotte is de campagne ook een hart onder de riem voor al onze “winkelhiers” die geen makkelijke tijden achter de rug hebben”, besluit Gents Schepen van Economie, Handel, Sport en Haven, Sofie Bracke.

 

Belang van winkelhieren

Uiteraard beperkt de boodschap van de winkelhiercampagne zich niet tot dit lied. In een uitgebreide Visietekst wil UNIZO de toekomst van de zelfstandige handel prominenter dan ooit op de agenda plaatsen. Tegelijk reikt de Visietekst nuttige bouwstenen aan waarmee de verschillende stakeholders in de praktijk het verschil kunnen maken.

“We willen consumenten op het hart drukken om systematischer lokaal te kopen. Want elke euro die zij lokaal besteden (ook in lokale webshops), vloeit op de één of andere manier terug naar de samenleving”, zegt Jos Vermeiren, Gedelegeerd bestuurder van UNIZO Oost-Vlaanderen. “Onze Vlaamse winkeliers zijn onmisbaar. Ze doen aan job- en welvaartscreatie; bouwen ons sociaal-economisch weefsel op en leveren een belangrijke bijdrage aan de beleving in de stad.”

Bedrijvige kernen, een winkelshift en eerlijke concurrentiekansen

Om onze centra levend en leefbaar te houden voor zelfstandige handelaars, inwoners en bezoekers is het cruciaal dat er blijvend wordt ingezet op het creëren van zogenaamde ‘bedrijvige kernen’, waarbij niet alleen handel en horeca, maar ook andere ondernemersactiviteiten, vrije beroepen en diensten worden samengebracht in de kern. Een aantrekkelijk centrum lokt namelijk het nodige volk. UNIZO bepleit ook een ‘winkelshift’ als belangrijk instrument om een noodzakelijke ommekeer te realiseren. Het komt erop neer dat bestaande detailhandelszaken in de rand niet meer kunnen uitbreiden omdat ze daar eigenlijk niet thuishoren en een rechtstreeks leegzuigeffect hebben op de kernen.

Ook de zelfstandige webshops moeten volgens UNIZO kunnen rekenen op eerlijke concurrentiekansen ten aanzien van grote buitenlandse webshops. In haar Visietekst bepleit UNIZO in dit verband onder meer een gelijk fiscaal speelveld en een verbod op gratis retourzendingen, die vloeken met elke normale economische en ecologische logica en daardoor onhoudbaar zijn.

Ronny Mosuse bracht het lied vorige week ook live in Aalst

De Winkelhierreflex

Bemoedigend zijn dan weer een aantal resultaten uit de recente consumentenenquête naar aanleiding van het Weekend van de Klant. Zo vindt 63% van de ondervraagde consumenten het belangrijk om te kopen bij winkels van Belgische oorsprong en 67% koopt sinds corona meer bewust lokaal. 59% let op de herkomst van de producten die hij/zij koopt en 46% is bereid iets meer te betalen bij een winkel van Belgische oorsprong. Ten slotte zegt 41% online bewust op zoek te gaan naar Belgische/lokale handelaars.

“Er bestaat dus wel degelijk een Winkelhierreflex bij de consument”, besluit Jos Vermeiren, “Alleen moeten we die reflex nog meer stimuleren en cultiveren, om de jaarlijkse koopvlucht voor zowat 8 miljard aan consumentengoederen naar het buitenland te milderen. We zijn een open economie en af en toe iets kopen in het buitenland mag uiteraard. Maar als het een reflex wordt om systematisch in het buitenland te kopen, creëren we een gigantisch probleem voor onze lokale handel. Dus laat ons samen massaal het Winkelhierlied zingen en er ook naar handelen.”