Speelgoedspecalist Lilliputiens uit Zellik en high-tech start-up World of Waw uit Sint-Niklaas slaan de handen in elkaar voor een nieuwe op–en-top Belgische innovatie: de Smart Wonders.
Begin oktober zijn vier producten die het resultaat zijn van deze samenwering in de speelgoedzaken beschikbaar: een pluche vosje dat Alice heet en de fopspeen van peuters bewaakt, een zacht boek waarin de allerkleinsten naar hartenlust kunnen grasduinen, een doolhofboek voor al wat oudere ontdekkertjes en een puzzel voor de scholiertjes. Deze producten zien er heel klassiek uit maar bevatten ook staaltjes hightech.
Catherine Van Crombrugge, general manager van Lilliputiens, geeft aan dat de lancering kadert in de twintigste verjaardag van haar bedrijf en aangeeft dat het mee gaat met de digitalisering. “Kinderen groeien vandaag op met smartphones en tablets. Daar wilde Lilliputiens op inspelen, zonder hun eigen waarden te verloochenen. De speelgoedproducten blijven op zichzelf staan. Je hebt geen digitaal toestel nodig om ervan te genieten. Maar als je de Lilliputiens app downloadt en je camerabeeld op de producten richt, ontdek je wel een gloednieuwe wereld.”
Dankzij beeld- en objectherkenningstechnologie van World of Waw herkennen toestellen de producten. Bij het in beeld nemen van het boek bijvoorbeeld, groeit plots een hoge boom uit de prent. Achter elk product gaat een wondere wereld van personages en speelse avonturen schuil. Daardoor krijgt het klassieke speelgoedstuk een digitaal verlengstuk, dat de kinderen hopelijk nóg meer stimuleert in hun fantasie. Vandaar de naam “Smart Wonders”.
World of Waw CEO Tina Stroobandt is alvast oprecht tevreden: “De producten vinden stilaan de weg naar de markt en de app wordt nu driftig gedownload. Het is echt kicken om te zien hoe de wereldkaart in onze analytics steeds verder wordt ingekleurd: we bereikten al spelers van Amsterdam tot Nieuw-Zeeland. De komende maanden bouwen we op basis van alle feedback aan nóg betere games. De samenwerking met Lilliputiens was voor ons vanzelfsprekend een droom: ze hebben een prachtig product, dat met onze technologie een extra dimensie krijgt. We zijn ook heel fier dat België het voortouw neemt en toont hoe elke sector kan innoveren. We zijn super tevreden dat we mee aan die kar kunnen trekken.”