Zet uw bedrijf zich voldoende in het zonnetje om talent aan te trekken?

Johan-Defevere-e1441808325910De arbeidsmarkt is volgens uitzendspecialist Tempo-Team aan het herleven. Tempo-Team, dat in België een honderdtal kantoren heeft, waaronder ook in Aalst, Aalter, Dendermonde, Deinze, Gent, Lokeren, Ninove, Sint-Niklaas en Wetteren,  liet door een onafhankelijk bureau een representatieve steekproef  uitvoeren bij 405 werkgevers en 1210 werknemers in België en Nederland.

Zowat een kwart van de werknemers blijkt op zoek te zijn naar een andere job.  Hierbij spelen internet en social media een prominente rol. Naast de bedrijfswebsite en andere informatie op het web wint een grote groep werkzoekenden informatie over een mogelijke toekomstige werkgever in via social media. Dat gebeurt vooral via de profielen van werknemers van bedrijven op Linkedin en Facebook.

Bijna 40% van de bedrijven volgt dan ook op social media wat over hen gezegd wordt en 1/4de doet dat specifiek voor de social media-kanalen van de eigen werknemers. Meer dan 1 op 2 werkgevers zegt in te grijpen als eigen medewerkers het bedrijf in een slecht daglicht stellen op social media.

“Werknemers hebben recht op privacy en vrije meningsuiting. Als werkgever moet men dat respecteren. Maar werknemers moeten ook loyaal, respectvol en te goeder trouw zijn. Zowel werknemers als werkgevers moeten dus rekening houden met elkaars belangen. Als de social media van een werknemer volledig publiek zijn, dan heeft de werkgever daar toegang toe en kan hij ingrijpen als een werknemer hem schade berokkent. Toch is het best om als bedrijf een social media beleid te voeren waarin duidelijke afspraken gemaakt worden”, aldus Johan Defevere, HR manager Tempo-Team.

Om zichzelf kandidaat te stellen op de arbeidsmarkt of om als bedrijf vacatures bekend te maken, gebruiken slechts 1 op 10 werknemers en werkgevers social media.

Bedrijven investeren nochtans wel in hun imago als goede werkgever. Op een aantrekkende arbeidsmarkt, waar de dreiging voor schaarste of tekorten aan bepaalde profielen nooit ver weg is, kennen werkgevers het belang om te investeren in hun imago of employer brand via onder andere internet en social media.

Dankzij technologische ontwikkelingen hebben werkzoekenden vandaag een heel duidelijk beeld van de organisaties die naar hun gunsten dingen. Social media zoals LinkedIn, Facebook en Twitter geven mensen op zoek naar een job veel gemakkelijker een beeld van de bedrijfscultuur en reputatie van een potentiele werkgever, zonder dat de betrokken bedrijven daar controle over hebben,” aldus Johan Defevere, HR manager Tempo-Team.

Uit de studie van Tempo-Team blijkt dat 2/3de van de ondervraagde werknemers informatie over het bedrijf zoeken op de bedrijfswebsite. Maar 1 op 3 doet dat ook via Linkedin en 1 op 4 screent Facebookprofielen van de werknemers van het betrokken bedrijf voor extra informatie. 1/5de tenslotte volgt het bedrijf op Twitter.

“Social media zijn een vitrine van het bedrijf voor de buitenwereld. Vandaag kan men het beeld van een aantrekkelijke werkgever niet langer alleen creëren via externe communicatie omdat het voortdurend gekleurd wordt door debuzz’ over het bedrijf door werknemers en andere stakeholders. Efficiënt gebruik maken van de sociale media om aan “employer branding” te doen is dan ook een must.”