Slechte betalers, malefide reclameronselaars en studentenarbeid. Dat zijn de belangrijkste onderwerpen die het Service Center van Unizo-Limburg behandelt. Twee jaar na de start krijgt Michel Neesen zo’n 15 vragen per dag. Bovendien neemt het aantal vragen toe.
Zo’n twee jaar geleden startte Unizo-Limburg met een Service Center, een soort van hulplijn voor Limburgse ondernemers. Momenteel krijgt Michel Neesen, die de helpdesk voor ondernemers dagelijks bemant, zo’n 300 vragen per maand, gemiddeld zo’n 15 vragen per dag. “Bovendien gaat het aantal vragen nog steeds in stijgende lijn, wat de nood aan dergelijke dienstverlening aantoont”, aldus Michel Neesen, die zich tot doel stelt om binnen de 24 uur voor elke vraag ook een concreet antwoord op te snorren.
Ondernemers kunnen bij de helpdesk terecht met alle mogelijke vragen: wat te doen na een brand, hoe reageren op wegenwerken, wat na wateroverlast. “Maar soms wil een ondernemer gewoon even stoom afblazen”, aldus Michel Neesen. “In principe geven we op alle vragen binnen de 24 uur een antwoord. Indien nodig wordt er doorverwezen naar een expert.”
Nationaal organiseerde Unizo onlangs een tevredenheidsonderzoek omtrent het Service Center. De reacties zijn zeer positief. Goed 70 procent van de nieuwe Unizo-leden noemt de helpdesk concreet als reden om lid te worden. “Bovendien houden wij, dankzij ons contact met de ondernemers, altijd de vinger aan de pols”, vindt Michel Neesen.
De voorbije twee jaar heeft Michel Neesen op alle mogelijke vragen geantwoord. Toch zijn er onderwerpen die vaker terugkomen.
Michel Neesen: “Ruim 15 procent van de bellers heeft problemen met wanbetaling. Hoewel el het aantal klachten over onbetaalde facturen licht daalt, blijkt dat 27 procent van de ondernemers geconfronteerd wordt met slechte betalers.”
Ook het fenomeen van de malefide reclameronselaars blijkt moeilijk uit te roeien. “Nog steeds worden ondernemers overspoeld met zogenoemde gratis inschrijvingen in tal van bedrijvengidsen”, stelt Michel Neesen vast. “Nietsvermoedende ondernemers die hun gegevens doorsturen worden achteraf geconfronteerd met een dure factuur voor een waardeloze bedrijvengids op het internet.”
Dat er nog steeds, ondanks alle waarschuwingen, ondernemers in de val van de bedrijvengidsen trappen, is ook voor Michel Neesen een raadsel. “Wel stellen we vast dat deze reclameronselaars almaar inventiever worden.”
De helpdesk van Unizo-Limburg krijgt ook steeds meer vragen over studentenarbeid. “Sinds 2006 kunnen studenten maximum 23 dagen werken tijdens de maanden juli, augustus en september en nog eens 23 maanden buiten die periode.
Heel wat ondernemers, maar ook studenten, kennen die wetgeving onvoldoende. Unizo-Limburg pleit dan ook voor een vereenvoudiging van de wetgeving.
Unizo Service Center, 011/26.30.00 of michel.neesen@unizo-lim.be