The Safe Group ICT (2)

4 tips om een betrouwbare ICT-partner te selecteren

Als je dit artikel hebt geopend, is de kans groot dat de ICT in je bedrijf beter kan. Om de zoektocht naar een betrouwbare ICT-partner te vergemakkelijken, geeft The Safe Group vier tips om toe te passen wanneer je met een potentiële ICT-aanbieder rond de tafel zit.

1.  Persoonlijke aanpak: de verkoper heeft kennis van zaken en blijft je aanspreekpunt

Je wil een verkoper met kennis van zaken die je aanspreekpunt is van start tot nazorg. Goede ICT’ers zijn vakmannen: een perfect draaiende omgeving is voor hen een erezaak. Als je dus in gesprek bent met de verkoper, vraag dan naar zijn betrokkenheid na het goedkeuren van zijn offerte. Een zaakvoerder/verkoper die nauw betrokken is bij de uitvoering is het beste scenario, maar ook verkopers met verstand van zaken en die niet enkel uit zijn op commissie zijn goud waard.

TIP: Vraag de aanbieder hoe zij support aanpakken, hoe ze aan kennisdeling doen en welke maatregelen zij nemen om ervoor te zorgen dat jouw dossier gekend is bij de engineers.

2.  Security zit in het DNA

Je wil een ICT-partner waarvan alles wat hij biedt doordrongen is van security. Cybersecurity is geen modewoord meer en hacking niet iets wat enkel de grote bedrijven overkomt. Het opzetten en onderhouden van een veilige ICT-omgeving is echter geen bekwaamheid die je van het schap kan kopen. Veel bedrijven proberen dit echter wel door het aanbieden van een dure next-generation firewall of een security abonnement.

TIP: Vraag van je partner hoe hij omgaat met security. Welke certificeringen zijn er en welke best practices gelden er binnen het bedrijf? Vraag hem hoe hij omgaat met het verloop van medewerkers die toegang hebben tot gevoelige informatie.

3.  Vendor onafhankelijk: the right tool for the job

Je wil een aanbieder die vendor onafhankelijk oplossingen aanbiedt. Elk merk, fabrikant of oplossing heeft zijn voor- en nadelen in verschillende situaties. Er bestaat niet één “wondermerk” (al zou dat wel heel handig zijn). Check dus goed of je een oplossing voorgesteld krijgt die goed aansluit bij je wensen en de zaken die jij belangrijk vindt.

Wanneer je een oplossing voorgeschoteld krijgt, is het goed om de geschiedenis van het product na te gaan: “voor welke markt is het ontworpen? Welke zijn de grootste afnemers?” De kans is groot dat de oplossing afgestemd is op maat van de activiteiten van de grootste afnemers.

TIP: Een goede test is vragen aan de aanbieder wat de nadelen van het systeem zijn dat voorgesteld wordt. Een summier antwoord toont aan dat er niet goed over nagedacht is.

4.  Referenties, referenties, referenties!

Je wil een aanbieder die weet wat een bedrijf uit jouw sector nodig heeft.  Een goede aanbieder heeft tevreden klanten. Logisch toch? Kijk naar wat de aanbieder al gerealiseerd heeft in het verleden en pols naar zijn ervaring in jouw sector. Als dat moeilijk ligt, vraag naar een referentie in een sector die niet sterk vertegenwoordigd in het portfolio van de aanbieder. In dit gesprek kan je naar hun aanpassingsvermogen polsen.

TIP: Neem contact op met de referenties van de aanbieder en pols naar hun ervaringen. Vraag naar de moeilijke momenten of discussies, en hoe deze afgehandeld werden.

Aan de slag

Kriebelt het om de tips toe te passen in de praktijk? Ontdek hoe The Safe Group de ICT-omgeving van KMO’s onder handen neemt en optimaliseert. Bekijk hun succesverhalen op www.thesafegroup.com of neem rechtstreeks contact op via hello@thesafegroup.com.