halle Foto: idh

85 handelaars, ondernemers en horecazaken springen mee op de kar van het Thevenetjaar

Het Thevenetjaar in Halle is niet alleen een zegen voor kunstliefhebbers die via tentoonstellingen, concerten, voorstellingen, workshops en een boek de Halse kunstschilder Louis Thevenet de komende maanden beter kunnen leren kennen. Ook voor fijnproevers en liefhebbers van Halse streekproducten zorgt het Thevenetjaar voor een boost. Maar liefst 85 handelaars, ondernemers en horecazaken pakken met iets speciaals uit.

2024 wordt in Halle het Louis Thevenetjaar. De Halse kunstschilder werd precies 150 jaar geleden geboren en zette zijn stad door zijn kunst internationaal en nationaal op de kaart. Ook de Halse handelaars, ondernemers en horecazaken dragen hun steentje bij om van het Thevenetjaar een succes te maken.

De brouwersfamilie Devillé van brouwerij Den Herberg in Buizingen was de eerste om rond nieuwjaar een Thevenetgeuze te lanceren. “Naar aanleiding van 150 jaar Louis Thevenet pakken we uit met een speciale geuze: de Oude Geuze Louis Thevenet”, vertelt Kloris Devillé. “Die is verkrijgbaar in zes verschillende flessen met telkens een ander schilderij van Louis Thevenet op het etiket. Zo spreken we niet alleen de bierliefhebbers maar ook de verzamelaars aan. Geuze en schilderkunst hebben overigens meer gemeen dan je zou denken. Geuze onthult een pallet aan smaken, zoals een meesterwerk in de schilderkunst.” De Oude Geuze Louis Thevenet is vanaf nu verkrijgbaar in heel wat Halse horecazaken en drankenhandels.

De Oude Geuze Louis Thevenet inspireerde ook andere handelaars om met een Thevenetproduct op de markt te komen. Zo lanceert Luk Pieters van Slagerij Pieters op de Beestenmarkt vanaf deze week de Thevenet-worst. “Het is een droge worst op basis van varkensvlees waarin onder meer de Thevenetgeuze is verwerkt samen met een kruidenmengeling waarvan we de samenstelling niet prijs geven”, vertelt Luk Pieters. “Ik heb in de testfase twaalf varianten van de Thevenetworst gemaakt. De familie kwam op een avond samen om te proeven en de worst die het uiteindelijk is geworden droeg unaniem ieders voorkeur weg. Ik maakt ook al de Halse duivelsworst waarvan ik binnenkort de officiële erkenning als streekproduct wil aanvragen. Maar de Thevenetworst is toch nog helemaal anders.” Het nieuwe streekproduct is vanaf volgende week te koop bij Slagerij Pieters.

Nog meer Thevenetproducten

De Thevenetworst en een vraag vanuit het Halse museum Den Ast zette nog andere slagers aan het experimenteren. Zo komt binnenkort bij slagerij Vandevelde een Thevenetpaté op de markt en slagerij René en Daisy pakken uit met Thevenetballetjes. Kaasmaker Deville uit Bever lanceert een Thevenetkaas, gerijpt in de Thevenetgeuze. De Halse Visstrap maakt een boesteringsalade omdat boestering zeer vaak voorkomt op Thevenet’s schilderijen.

Het is geweten dat kunstschilder Louis Thevenet een zoetebek was en dus mochten ook dit soort lekkernijen niet ontbreken. Joseph Eetcafé lanceert een Thevenetdonut. Den Dragée maakt Thevenetgebak en Thevenetkoekjes. Bij ijssalon Scoop kan men binnenkort een Coupe Thevenet gaan eten, terwijl de Villa Servais een praline laat maken voor het Thevenetjaar. Tearoom Mokkadis lanceert een Thevenetkoffie, terwijl de Kruidotheek een thee samenstelt. In een aantal handelszaken waaronder het Streekproductencentrum zal men ook een samengestelde geschenkmaand met diverse Thevenetproducten kunnen kopen. De restaurants Aan Tafel, Alsput, Vonk en de Korte Vest kondigen een Thevenetmenu aan op hun kaart. Heel wat horecazaken stellen kleurplaten met vereenvoudigde schilderijen van Thevenet ter beschikking voor gezinnen met kinderen.

Louis Thevenet schilderde in zijn interieurs heel vaak bloemen. Dus doen ook bloemenzaak mee in het Thevenetjaar. Zo bieden Van Dionant en Florist Boeketje ‘fauvistische boeketjes’ aan, geïnspireerd op de schilderijen.

Schilderijen in etalages

Maar ook in de winkelstraten zal men niet naast de aanwezigheid van Louis Thevenet kunnen kijken. Op vraag van Den Ast plaatsen heel wat handelaars grote reproducties van Thevenet’s schilderijen in hun vitrines om die sfeervol aan te kleden.

“We lanceerden bij handelaars en horecazaken een oproep naar wie wilde meewerken of iets speciaals rond de figuur van Thevenet wilde doen. Het kwam wat aarzelend op gang maar uiteindelijk doen 85 zaken mee en dat overtreft echt onze stoutste dromen”, zegt Bart Desmet van Den Ast. Daarnaast zorgt de museumshop van Den Ast ook nog voor een eigen merchandising rond het Thevenetjaar met de verkoop van een boek, postkaarten, een bedevaartvaantje, een pin en zo meer.