HOEGAARDEN/LEUVEN – De nieuwe verpakkingslijn van “De Witte” van Hoegaarden is woensdag in gebruik genomen op de site van Altenaken. De nieuwe lijn is voorlopig goed voor een capaciteit van 100 miljoen blikken per jaar.
Door de ingebruikname van het nieuwe gebouw zal voortaan het volledige brouw- en afvulproces van flesjes en blikjes Hoegaarden-witbier in Hoegaarden zelf plaatsvinden. Tot nog toe werd “De Witte” in blik afgevuld in de brouwerij van Leuven. Brouwer AB InBev investeert in het Hageland in totaal meer dan 50 miljoen euro, en dat levert 30 nieuwe jobs op. “Deze investering bevestigt het lokale engagement van AB InBev in België”, zegt Fabio Sala, business unit president voor AB InBev in België. De brouwer investeerde de afgelopen jaren gemiddeld 100 miljoen euro per jaar in zijn Belgische activiteiten. AB InBev stelt vandaag in ons land bijna 3.300 mensen tewerk, een stijging van 16 procent in België.
Warme kamers
Met de investering worden tegen september nog twee andere hallen gebouwd voor magazijnen en warme kamers, nodig voor de hergisting na het bottelen. Ze gaat niet gepaard met een verhoging van de brouwproductie, al zullen andere bieren uit het portfolio van AB InBev ook in Hoegaarden afgevuld worden. In de verpakkingshal is overigens nog plaats voor toekomstige investeringen in verpakkingsmachines.
(Lees verder onder de foto, copy: Belga: Jasper Jacobs)
Wereldwijde stijgende populariteit
De investering was nodig wegens de wereldwijd stijgende populariteit van het Hoegaards witbier. De verkoop steeg in de periode 2014-2019 met 43 procent. De nieuwe verpakkingslijn maakt het mogelijk om in het eerste jaar 100 miljoen blikken af te vullen aan een snelheid van 90.000 blikken per uur, wat overeenkomt met de actuele behoefte. Het volume van de verpakkingslijn kan in de toekomst toenemen tot 300 miljoen blikken per jaar. De brouwerij van Hoegaarden heeft momenteel een maximale brouwcapaciteit van 1,5 miljoen hectoliter en stelt 190 mensen tewerk.
Indirecte tewerkstelling en toegevoegde waarde
Ook de indirecte tewerkstelling en toegevoegde waarde die het bedrijf in ons land creëert, zijn aanzienlijk omdat het grootste deel van goederen en diensten aangekocht wordt in België. Zeventig procent wordt geleverd door kmo’s.
Bron: Belga.