valentijn

Absoluut toont het andere gelaat van valentijn

Krachtig inhaken op valentijn. Dat doet Absoluut in de nieuwe campagne van de federale overheid rond gelijke kansen. Tegenover alle misplaatste en commerciële campagnes laat het Leuvense communicatiebureau één boodschap in het oog springen. Met valentijn worden honderd vrouwen, mannen en kinderen in België verkracht, net als elke dag.

Absoluut keert zich tegen seksueel geweld en doet dat met een opvallende en zeer geslaagde campagne. Wat een verademing te midden van alle zeemzoeterige initiatieven.

“Om de krachtige kernboodschap over te brengen werkten we niet met choquerende beelden. Wel met de sterke symboliek die tijdens de valentijnsperiode rond rozen hangt”, zegt Margo Bogaert van het communicatiebureau met kantoor op de Remysite in Wijgmaal (Leuven).

In een opvallende spot worden honderd rozen kapot geknepen, uit elkaar getrokken en gebroken. Dat is een verwijzing naar alle slachtoffers van seksueel geweld, tot wel honderd per dag. Het filmpje is in alle nationale bioscopen en op sociale media te zien. De hashtag #100perdag roept iedereen op om zijn of haar verontwaardiging rond seksueel geweld te delen.

Op Valentijnsdag zelf verschijnen een boodschap van algemeen nut op Eén, La Une en La Deux en inhaakadvertenties in de Nederlands- en Franstalige editie van Metro. Op de landingspagina seksueelgeweld.be vinden zowel slachtoffers als hun familieleden en vrienden meer informatie over seksueel geweld en de aangifteprocedure. Tot slot lanceert Absoluut samen met de nachtelijke rozenverkopers een guerrilla-actie met geknakte rozen.

De creatie van de campagne berust integraal bij het team van Absoluut. Frederik Zaman verzorgde de productie en Frieke Janssens de fotografie.