2020-11-12 Copy: Google Street View. Botermarkt in Diest.

Actieplan moet lokaal online winkelen boosten

DIEST -  Het stadsbestuur van Diest lanceert een actieplan om winkels online te ondersteunen en doet een oproep “Winkel online ook lokaal”. Het actieplan bestaat uit drie luiken. 

De online aanwezigheid van lokale winkels ondersteunen is sinds het begin van de bestuursperiode een prioriteit in het economisch handelsplan van Diest. De stad ziet de fygitale evolutie – de combinatie van fysieke winkels met een sterke online aanwezigheid- als één van de belangrijkste factoren om het winkelen in de stad te stimuleren. Door de lockdown komen de ondersteuningsplannen in een stroomversnelling.

Lager bereik 

“Het is al lang niet meer zo dat fysieke winkels online verkoop links laten liggen. De meeste handelaars zijn er aanwezig. Toch bereiken ze minder mensen dan grote buitenlandse website als Bol.com of Zalando. De combinatie van nabijheid en persoonlijk advies is nochtans een enorme troef die buitenlandse online spelers niet hebben. Nu veel winkels volledig of gedeeltelijk moeten sluiten zijn hun klanten nog meer aangewezen op online winkelen. Als stad ondersteunen we lokale handelaars hier daarom in met dit actieplan,” zegt schepen van Lokale Economie Maurits Vande Reyde.

Digitaal leren

Het actieplan bestaat uit drie luiken. “In de eerste plaats geven we handelaars de vaardigheden en ondersteuning om zelf meer klanten online te bereiken. In samenwerking met experts gaan handelaars zelf op hun eigen ritme bij kunnen leren over hoe online verkoop hun fysieke winkel kan versterken. Klanten die je online bereikt komen na de lockdown ook naar de winkel. Online winkelen komt dus niet ter vervanging maar wel als verlengde van het shoppen in de straten. Het voordeel van lokale winkels tegenover buitenlandse websites is dat ze hun klanten zeer goed kennen. Dat voordeel kan met een goede online aanwezigheid het winkelen in de kern versterken", zegt Vande Reyde nog.

Leveringen aan huis/promo-actie

Het tweede luik omvat ondersteuning voor leveringen aan huis. Daarvoor heeft de stad een partnerschap afgesloten met een vervoersfirma, waardoor horeca en winkels kosteloos gebruik kunnen maken van vervoer voor lokale leveringen. Een laatste onderdeel van het actieplan is een grootschalige promo-actie om de mogelijkheden van lokaal online winkelen bij het grote publiek te promoten. Daarvoor lanceert de stad een campagne onder de gekende merknaam “Shoppen in Diest”. Op de website ShoppeninDiest.be staan een brede waaier aan lokale online opties staan. Je kan er ook een online cadeaubon kopen, die je tijdens of na de lockdown kan gebruiken. En er komt ook een spaaractie bij online aankopen en afhalen bij horeca, waarmee klanten prijzen van lokale winkels kunnen winnen.