4 Containers Maes was er ook bij toen het Sint-Pietersziekenhuis in Leuven werd afgebroken.

Afvalverwerker sloopt administratieve werklast

TIENEN/VILVOORDE - Containers Maes, verwerkingsbedrijf van bouw- en sloopafval en met vestigingen in onder andere Tienen en Vilvoorde, realiseerde de voorbije jaren een enorme groei. “Die expansie brengt onvermijdelijk een berg administratieve planning met zich mee”, vertelt Sales Director Roel Lemmens van Containers Maes. “Om die werkdruk het hoofd te bieden en onze klanten te blijven servicen, sloegen we vastberaden de weg van de digitalisering in.” Honderden werfleiders kunnen voortaan hun bestellingen beheren via één druk op de knop.

Een bouwwerf zoals bijvoorbeeld de nieuwe gevangenis in Haren brengt wekelijks zo’n 60 ton bouwafval met zich mee. De werfleider van zo’n site laat daarvoor gemiddeld 15 containers per week af- en aanvoeren. Hiervoor telkens een bestelbon en een getekende leverbon opmaken kost enorm veel tijd. "Om deze administratieve werklast te vereenvoudigen nam Containers Maes een nieuwe app in gebruik die het werk voor de werfleiders verlicht, zodat zij zich op hun kerntaken kunnen concentreren”, legt Roel Lemmens van Containers Maes uit.

Koppeling beheersysteem 

De app biedt werfleiders een compleet overzicht van al hun geleverde containers op hun specifieke werf. Container vol? Dan volstaat het om de container te selecteren in de app en een ophaling of wissellevering aan te vragen. Ook de planning en facturatie van de containers verloopt via de app. “Dankzij de koppeling met het bestaande beheersysteem is de positieve impact op onze interne processen groot”, vervolgt Lemmens. “Het laat ons toe om efficiënt op te schalen zonder bijkomende werkdruk te creëren voor ons personeel.”

Nog meer digitalisering op komst 

Containers Maes heeft resoluut voor de digitale weg vooruit gekozen. “Samen met onze app-partner Appwise kijken we waar we Maes nog digitaal sterker kunnen maken. Zo testen onze chauffeurs momenteel een app waarin ze zowel hun planning raadplegen als hun administratie afhandelen. De chauffeurs reageren alvast enthousiast, ook zij willen hun papierberg zo klein mogelijk houden.” De volgende stap is het proces op de weegbrug digitaliseren en integreren in de app. “Zo hoeven onze chauffeurs hun cabine enkel nog te verlaten voor een sanitaire stop.