Amadeus onderzoekt boekingsgedrag van toeristen

amadeus

Amadeus gaat het boekingsgedrag van de internationale toerist zeer gedetailleerd in kaart brengen. De technologiepartner voor de wereldwijde reisbranche uit Vilvoorde werkt daarvoor samen met Toerisme Vlaanderen, onder meer op het vlak van data intelligence.

Amadeus levert op basis van realtime boekingsdata analyses over het reisgedrag van de internationale toerist en de jaarlijkse evoluties. Voorts biedt het inzicht in toekomstige trends in toerisme. Geen wonder dus dat Toerisme Vlaanderen de weg vond naar Vilvoorde. Als kennis- en strategiegedreven organisatie wil het de marketingmiddelen zo efficiënt mogelijk inzetten om de acties gericht en slim te plannen.

“Steeds meer reisprofessionals kloppen aan bij Amadeus met de vraag naar maatoplossingen op het vlak van data intelligence”, zegt Stef Rijkers, manager businessdevelopment van Amadeus. “De vraag komt uit diverse hoeken: agenten, organisaties in destination management en toeristische diensten. Alle willen ze op basis van goede data-analyses de eigen strategie scherpstellen.”

Als technologiebedrijf heeft Amadeus samen met Toerisme Vlaanderen de specifieke noden op het vlak van data-analyses in kaart gebracht. En ze zijn tot een oplossing op maat gekomen voor de eerste testcase voor de samenwerking: Noorwegen. Die keuze is geen toeval, want Toerisme Vlaanderen is sinds enkele weken actief op de Noorse markt.

Toerisme Vlaanderen wil een zo duidelijk mogelijk beeld krijgen van de toerist die naar Vlaanderen afreist. Met de data van Amadeus krijgt het een actueel overzicht van zoek-, boekings- en afreisdata van de toerist op weekniveau. De Noorse markt leent zich uitstekend voor de test. Amadeus levert onder meer vlieggegevens. Noorse toeristen komen vooral voor een citytrip naar Vlaanderen en vliegen naar Brussel.