BAAS Maarten Lambeets (c) MIJNLEUVEN

BAAS stimuleert ondernemerschap bij jongeren

LEUVEN – Voor het derde jaar op rij start eind september het ondernemerschapstraject BAAS, georganiseerd door het Leuvense jongerenlabel MIJNLEUVEN, in samenwerking met Bryo/Voka, Unizo, Securex, Xerius, Start-It@KBC, Flanders DC, SBB & BNP Paribas Fortis. Van kleine droom tot net opgestart, elke Leuvense jongere tussen 18 en 30 jaar die zit te broeden op een interessant concept en wil nagaan of er een real life business van te maken valt, kan deelnemen. 

Ondernemerschap is en blijft een topic dat leeft bij heel wat mensen. Zeker ook bij jongeren. Alleen is het niet altijd gemakkelijk om te weten welke stappen je als ondernemer (in wording) moet zetten om je idee om te zetten tot een succesvolle business. Om in te spelen op die nood organiseert MIJNLEUVEN, na twee succesvolle jaren met telkens meer dan 100 inschrijvingen, voor de derde keer op rij BAAS, een traject gevuld met inspirerende sessies, individuele coaching en een pop-up event.

Maarten Lambeets (23) doet aan tuinaanleg en -onderhoud en schreef zich vorig jaar in als Starter. “Ik werkte overdag bij een bedrijf en deed na mijn uren tuinwerk in bijberoep. Ondertussen ben ik voltijds zelfstandige. Ik vond het heel spannend om de overgang van deeltijds naar voltijds zelfstandige te maken, maar tegelijkertijd had ik het gevoel dat ik dankzij BAAS wel de juiste tools in handen had om weloverwogen die keuze te maken. En aangezien ik ondertussen meer dan werk genoeg heb, bleek het ook effectief de juist te zijn”, vertelt Maarten.

Vier categorieën 

Heel concreet kunnen jongeren zich bij BAAS inschrijven voor één van vier categorieën: geen Idee, pril Idee, pré-starter en starter. Wie nog op zoek is naar een interessante invalshoek of wie nood heeft aan finetuning van zijn idee, kan tijdens de BAAS-sessies rekenen op inspiratie en focus. Wie op het punt staat op te starten, krijgt dan weer hulp bij onder andere  administratieve keuzes. En wie net opgestart is, wordt ondersteund tijdens zijn eerste professionele stappen. Elke groep komt tweewekelijks samen voor gerichte sessies, aangeboden door experts van verschillende ondernemerschapsorganisaties zoals bv. Bryo/Voka en Unizo. Na de BAAS-sessies in het najaar, krijgt iedereen de kans om zijn concept te pitchen voor een professionele jury. Uit alle kandidaten die zich wagen aan de pitch, kiest de jury vervolgens twintig BAAS’ers. Twintig jongeren die hun concept op een scherpe en interessante manier wisten te brengen en daardoor op een veel persoonlijker niveau nog verder ondersteund worden. Daarnaast werken ze in het voorjaar van 2020 als groep toe naar een BAAS pop-up waarbij alle producten en diensten getoond worden aan het grote publiek.

Inschrijven kan nog tot zaterdag 22 september.