bagageafhandeling

Bagageafhandelaars in Zaventem kunnen op beide oren slapen

De bagageafhandelaars Swissport en Aviapartner hebben amper concurrentie om hun licentie op de luchthaven van Zaventem te verlengen. Er resten weinig tegenkandidaten bij de toekenning. De Franse uitdager WFS en de Schotse concurrent Menzies verliezen de strijd.

De twee grote bagageafhandelaars in Zaventem hebben zich de voorbije maanden de woede op de hals gehaald van tienduizenden reizigers op Brussels Airport. Het Zwitserse Swissport en het Belgische Aviapartner kregen af te rekenen met stakingen, niet zelden in drukke vakantieriodes.

De kans dat ze in Zaventem actief kunnen blijven, is groot. Voor de nieuwe handlinglicenties op Brussels Airport blijven nauwelijks tegenkandidaten over. De luchthavenuitbater wijst begin volgend jaar vijf belangrijke licenties voor de afhandeling van bagage en vracht toe. De nieuwe handlinglicenties gelden voor zeven jaar en leveren een omzet van honderden miljoenen euro's op.

Acciona

Aanvankelijk waren er zeven kandidaten. Drie partijen mogen al geschrapt worden. De handlingdienst van de luchthaven van München heeft zich teruggetrokken. Het Franse WFS, geciteerd als grote kanshebber, haalde de deadline niet. Het Schotse Menzies voldeed niet aan alle voorwaarden voor de aanbesteding.

Swissport en Aviapartner hebben voor de twee licenties voor de afhandeling van passagiersvluchten maar één concurrent meer. Dat is het Spaanse Acciona. Dit concern heeft vooral ervaring in de bouwsector en verloor onlangs een groot contract op de luchthaven van Frankfurt.

Dubai

Voor de drie licenties voor het cargoverkeer moeten de vrachtafdelingen van Swissport en Aviapartner het alleen opnemen tegen Dnata uit Dubai en opnieuw Acciona. Maar de Spanjaarden hebben zich niet voor de volledige cargolicentie kandidaat gesteld.

Swissport en Aviapartner werken al zeven jaar op basis van een licentie die op 1 november 2018 afloopt. Samen handelen ze jaarlijks 14,5 miljoen stuks bagage af.