Lezersenquête

Bedrijfsleiders liggen wakker van cybercriminaliteit, de arbeidsmarkt en fake news

Leidinggevenden van Belgische bedrijven liggen op korte termijn vooral wakker van de toename van cybercriminaliteit, de mismatch op de arbeidsmarkt en de groeiende aanwezigheid van fake news. Dat blijkt uit 'TrendWatch 2022', een bevraging bij bijna  en 1.300 respondenten uit de werkende Belgische bevolking rond de impact van economische en maatschappelijke trends, uitgevoerd door het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) met de steun van Ageas.

Cyberveiligheid is met stip de absolute topprioriteit, ook bij de werkende Belg. Sinds de coronapandemie e-commerce en thuiswerk een stevige duw in de rug heeft gegeven, zijn cybercriminelen er als de kippen bij om daar gebruik van te maken. In 2021 kreeg het Centrum voor Cybersecurity België 4.574.463 verdachte berichten toegestuurd en kon daardoor 1.433.731 verdachte URL’s laten blokkeren.

Uit het jaarrapport van de Cyber Security Coalition – een coalitie van spelers uit de academische wereld, overheden, de private sector en het VBO die de krachten bundelen in de strijd tegen cybercriminaliteit – blijkt dat bij ransomware-aanvallen organisaties amper 65 procent van de gestolen data kunnen recupereren ook al betaalt men het losgeld.

War for talent

Met de huidige schaarste op de arbeidsmarkt en de verschillende pogingen om de werkgelegenheidsgraad op te krikken naar 80 procent in het achterhoofd, komt het volgens het VBO ook niet als een verrassing dat de Belgische leidinggevenden in hun top 3 van belangrijkste en impactvolle trends de mismatch op de arbeidsmarkt aanstippen als grote tendens die zich het snelst zal voltrekken.

Daarnaast hoort eveneens de toename van fake news tot de belangrijkste bezorgdheden. Door het conflict in Oekraïne worden ook handelsoorlogen en protectionisme hoog ingeschat als belangrijke trends om te monitoren. Verder scoort ook het belang van een goed evenwicht tussen werk en privé bijzonder hoog.

De resultaten tonen tot slot een opvallend verschil in visie tussen de nieuwe generatie van managers en managers van een vroegere generatie. Jongere managers leggen duidelijk andere accenten, zoals een grotere focus op nieuwe digitale trends en het belang van het milieu.