Sven De Leijer Sven De Leijer was ooit zelf lid van een vereniging, de Scouts in Tervuren.

BENEFIETkot haalt 55.611 euro op voor verenigingen

[caption id="attachment_61068" align="alignleft" width="260"] Sven De Leijer was ooit zelf lid van een vereniging, de Scouts in Tervuren.[/caption]

Tervuren, Schaarbeek, Begijnendijk – Onlineplatform Trooper en Payconiq by Bancontact organiseerden Het BENEFIETkot, een verzamel- én inspiratieplaats van online benefietacties voor Vlaamse verenigingen. Maar liefst 34  verenigingen namen deel waardoor het initiatief 55.611 euro opbracht.

In Het BENEFIETkot konden verenigingen hun online actie niet alleen delen, ze konden er ook andere verenigingen inspireren om een leuke én coronaproof benefietactie op poten te zetten. De interesse was groot en de acties werden één voor één gelanceerd: van een digitale ‘Schijt je rijk’ met een ezel, over een online veiling met spullen van Katja Retsin, Jan Schepens en Alain Remue tot een ‘In je kot’-barbecue.  In totaal werd 55.611 euro ingezameld.

Originele acties

Payconiq verdubbelde de winst van de drie origineelste online benefietacties. Blue Lions Hockey & Tennis Club Tervuren krijgt 2.000 euro extra voor haar In Je Kot-BBQ, DeTheaterBende vzw uit Begijnendijk ziet haar winst stijgen met 640 euro dankzij haar challenges en online quiz en de kas van Trefpunt Stan uit Schaarbeek, die personen en gezinnen die leven met een enkelvoudige of meervoudige verstandelijke handicap ondersteunt, zal met 630 euro extra aangevuld worden. “Het was niet makkelijk om geld binnen te halen, maar de verenigingen hebben dat geweldig gedaan”, reageert jurylid en televisiepresentator en Tervurenaar Sven de Leijer.

Zeventien voetbalclubs

Zeventien voetbalclubs, voornamelijk uit de Vlaams-Brabant, sloegen de handen in elkaar en lanceerden ze een virtuele wedstrijd tegen FC COVID-19 die maar liefst 8.104 euro in het laatje bracht. Dat geld schonken de clubs aan S-Sport // Recreas vzw die zich inzet voor G-sport. “We hebben er hard aan gewerkt en zijn ook ontzettend blij met dit resultaat”, zegt Bas Belfi, bestuurslid bij KV Tervuren-Duisburg. Vzw Maud & Co, die een thuis en werk- en vrijetijdsbesteding biedt aan negen jongvolwassenen met een beperking, verkocht 400 gepersonaliseerde handdoeken en verdiende daar ruim 5.500 euro mee.

Info via de Facebookpagina Het BENEFIETkot