Uit de maandelijkse Graydon Barometer blijkt dat het aantal faillissementen ook in Vlaams-Brabant is gedaald. In het hele land gingen in februari 907 bedrijven failliet. Dit is een daling van zeven procent tegenover dezelfde periode vorig jaar, toen er nog 976 faillissementen waren.
“Het is opmerkelijk dat het aantal jobs dat door faillissementen verloren gaat, sneller daalt dan het aantal faillissementen zelf”, zegt Eric Van den Broele, senior manager Research and Development bij Graydon. “Samen met de lichte stijging van het aandeel van de eenmanszaken in de faillissementscijfers zien we dus dat er, in vergelijking met het afgelopen jaar, minder grote bedrijven over de kop gaan. Dit is zeker het geval in Wallonië, waar voor de eerste twee maanden van dit jaar het jobverlies, als direct gevolg van het faillissement van de werkgever, met 28,31% is gedaald. Daartegenover gaan steeds meer bedrijven failliet die al meer dan twintig jaar bestaan. Het ziet er dus steeds meer naar uit dat in deze fase van blijvend slepende conjunctuur die bedrijven worden weg gefilterd die ten tijde van de derde industriële revolutie een stevige uitbouw kenden, ook reserves konden uitbouwen, maar te weinig innoveerden om ook post-crisis opnieuw te bloeien.”
De nieuwe faillissementsstudie toont aan dat de verbetering zich over het hele land uitbreidt. De teller voor Vlaanderen staat na twee maanden op 896 faillissementen (-15,55% ten opzichte van 2014), voor Brussel gaat het om 328 (quasi hetzelfde als in 2014) en in Wallonië om 583 (-9,33%). Deze daling zet zich ook in alle provincies door, behalve in Limburg en Waals-Brabant.
In de periode januari-februari waren er in Vlaams-Brabant de voorbije tien jaar nooit zoveel faillissementen als vorig jaar: 130. Dit jaar waren er 116, dat is een daling met 10,77 procent. De daling was in het arrondissement Leuven (-11,59%) iets groter dan in Halle-Vilvoorde (-9,84%). In 2007 waren er in de provincie maar 64 faillissementen, het minste van de voorbije tien jaar
Binnen de verschillende sectoren, behalve de Transport, is er een globale verbetering. Opvallend is dat de horeca, op het vlak van het aantal faillissementen, de bouw opnieuw is voorbijgestoken.
.