IMG_9508

Boot ramt brug: minder-hindermaatregelen gevraagd

De brug over het drukbevaren Zeekanaal Brussel-Schelde in Humbeek-sas, deelgemeente van Grimbergen, is donderdag zwaar beschadigd. Dat gebeurde na een aanvaring door een vrachtschip. Er worden minder-hindermaatregelen gevraagd voor zelfstandigen, handelaars en bedrijven.

De bel had gerinkeld en de slagbomen waren gesloten. De hefbrug was donderdagochtend rond halfnegen omhoog gegaan om een vrachtschip door te laten. Maar dan liep het fout. Nadat het eerste schip probleemloos gepasseerd was, volgde onmiddellijk daarna een tweede vrachtschip, van een Brugse schipper. Het detectiesysteem dat de brug automatisch op en neer laat, heeft dat tweede schip wellicht niet opgemerkt. En dus werd de brug na het eerste schip automatisch naar beneden gelaten. De Brugse schipper zag het gebeuren maar kon het 1.200 ton zware gevaarte niet meer tijdig stoppen en ramde het brugdek.

Minder-hindermaatregelen

De brug zal vermoedelijk lange tijd afgesloten blijven, mogelijk drie tot vier maanden. Alle verkeer dat het kanaal over moet, moet omrijden via Kapelle-op-den-Bos of Zemst. Dat zegt burgemeester Chris Selleslagh (Open VLD) van Grimbergen. De Lijn heeft zijn bussen al omgeleid en ook op het drukbevaren kanaal zelf kan geen enkel schip meer passeren. Het gemeentebestuur zegt oplossingen te zullen zoeken om de hinder voor de bedrijven (langs het kanaal) die gebruik maken van het kanaal Brussel-Schelde en/of de brug zelf te beperken. Ook voor de bereikbaarheid van de handelaars zegt het gemeentebestuur maatregelen te zullen nemen.

Prioriteiten

Bij Unizo Vlaams-Brabant en Brussel stellen ze vast dat de Vlaamse Waterweg onmiddellijk actie ondernam om de schade en de nodige herstellingswerken op te meten. “Logischerwijze wordt daarbij prioriteit gegeven aan het vrijmaken van de doorvaart voor schepen richting en komende van de Haven van Brussel. Maar ook het vracht- en personenverkeer langs het kanaal en over de brug kent problemen. Unizo vraagt dat de bevoegde instanties de omleiding prioritair voorzien langs grote wegen en inzetten op een bewegwijzering over de gemeentegrenzen heen. Duidelijke bestemmingssignalisatie is hierbij noodzakelijk en tijdelijke circulatiewijzigingen moeten indien nodig overwogen worden. Ook een snelle communicatie over de planning van de herstelwerken is belangrijk, zodat de bedrijven, hun personeel, klanten en leveranciers, alternatieven kunnen uitwerken”, luidt het bij Unizo.

Hinderpremie

Ten slotte dringt Unizo erop aan dat de onmiddellijke omgeving rond de beschadigde brug als werfzone zou worden ingegeven in GIPOD zodat getroffen handelaars, horeca-uitbaters en andere kleine ondernemingen met persoonlijk klantencontact (max. 9 werknemers) aansprak kunnen maken op de Vlaamse Hinderpremie.