fietssnelweg leuven-brussel

Bouwkosten wegen niet op tegen gezondheidswinst van fietsostrades

Een investering van 1 euro in fietsostrades levert 2 tot 14 euro op aan gezondheidsvoordelen. Dat berekende de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (Vito). De conclusie volgt uit een kosten-batenanalyse van de fietssnelwegen Leuven-Brussel en Antwerpen-Mechelen. Die liggen in dichtbevolkte gebieden en bieden een alternatief voor de met auto’s verzadigde wegen.

Vito legde de gezondheidsschade door luchtvervuiling, de kans op ongevallen en de gezondheidswinst door meer lichamelijke activiteit in de weegschaal. Samen met de prijs van de aanleg van de fietssnelweg en het verwachte aantal gebruikers.

Zelfs als er per dag slechts 600 fietsers de fietssnelwegen gebruiken, is de winst door de uitgespaarde gezondheidskosten dub­bel zo groot als de bouwprijs. Als er dagelijks 4.400 gebruikers zijn, is de winst tien tot veertien keer groter. Met andere woorden: 1 euro investeren in fietso­strades levert 2 tot 14 euro aan gezondheidsvoordelen op.

“En dan waren we nog heel voorzichtig”, zegt Jurgen Buekers, een van de onderzoekers. “We rekenden voor een gewonnen levensjaar 40.000 euro winst voor de samenleving. De Europese Commissie werkt met 60.000 euro.” De impact van kortere files, minder geluidsoverlast en gereduceerde CO2 werden niet eens in rekening gebracht. Anders was de balans ongetwijfeld nog positiever voor de fiets als alternatief vervoermiddel.

Vito werkt nog aan een gebruiksvriendelijke versie van de tool. Daarmee zullen wegbeheerders zoals steden en gemeenten de return van hun investeringen kunnen berekenen.