2014 is een grand cru jaar geworden voor brouwerij Huyghe en dat is voor een belangrijk deel te danken aan het bier Averbode Abdijbier dat in april vorig jaar werd gelanceerd.
Ondanks de dalende bierconsumptie, de aanhoudende zware taksen op bier in Frankrijk (de grootste afzetmarkt van de brouwerij) en de verdere groei van Belgian-style brouwerijen in de Verenigde Staten (de tweede belangrijkste markt), groeide de omzet met twintig procent en werd zo de kaap van 26 miljoen euro gerond. Het volume steeg met tien procent tot 180.000 hectoliter.
De groei van brouwerij Huyghe uit Melle is deels te danken aan de export, die goed is voor 74 procent van de omzet. Maar ook de nationale markt groeit sterk: vorig jaar ging de omzet er met zo’n 22,5% op vooruit en de brouwerij heeft dat mede te danken aan de heel succesvolle lancering van het Averbode Abdijbier dat in april op de markt kwam. Ook de buitenlandse markten hebben het Averbode bier nu ontdekt. Vandaag is het bier reeds verkrijgbaar in een twintigtal markten naast België, waarbij onder meer in Rusland, Mexico, Brazilië, Spanje, Italië, Panama en Chili.
De brouwerij wil in 2015 verder gaan op hetzelfde elan en blijft investeren in duurzaamheid, om zode groenste brouwer van België te worden.