Brouwerij Haacht had goede eerste jaarhelft

Brouwerij Haacht nv (Boortmeerbeek): bedrijfsreportage

Co.Br.Ha. nv, de vennootschap achter de Brouwerij Haacht, stelde de halfjaarcijfers voor. Het nettoresultaat van de groep Co.Br.Ha. voor het eerste semester stijgt naar 3,76 miljoen tegenover 3,37 miljoen vorig jaar.

Brouwerij Haacht realiseert op alle markten samen een stijging van 3,6 % in de bierverkoop. Het EBITDA  stijgt naar 10,5 miljoen euro, een stijging met 0,9 miljoen euro. In het eerste semester werd 4,2 miljoen euro geïnvesteerd. Opvallend is dat de brouwerij dit resultaat behaalde terwijl het bierverbruik in België tijdens de eerste jaarhelft van 2015 daalde met 4,76 %. Mogelijk is die daling te wijten aan de belangrijke impuls die vorig jaar uitging van het WK voetbal 2014 ontbrak dit jaar.

De daling van de binnenlandse markt was meer uitgesproken in het horecasegment dan in de retail. In de horeca was er een daling van 7,1 %  tegenover een daling in de retail van 2,8%. Ook brouwerij Haacht verkocht minder aan de Belgische horeca, maar compenseerde dat ruim met de  evolutie van de verkoop in de horeca van andere markten, in het bijzonder in Frankrijk.

In het Belgische retailsegment kent Haacht een substantiële stijging (meer dan 20%) van de bierverkoop,  zowel van eigen merken als van private labels.  Naast bieren omvat de productportfolio onder andere ook frisdranken en wijn. Die worden in hoofdzaak in de Belgische horecamarkt verkocht.