Bilbo Records Foto: mdt

Bruno en Rudi halen webshop van bekende platenzaak offline: “Slechte invloed op het contact met onze klanten”

Platenwinkel Bilbo Records, gelegen langs het Ladeuzeplein in Leuven, haalt vanaf 14 december zijn website offline. Daardoor is het niet meer mogelijk om vanaf dan nog online platen en cd’s te kopen. “Tijdens de coronaperiode draaide de webshop goed, maar dat is nu niet meer het geval”, klinkt het.

Bilbo Records is een gekende zaak in de Leuvense binnenstad: menig muziekfan koopt er al vele jaren cd’s en lp’s, ook voorbijgangers en toeristen komen er geregeld even de sfeer opsnuiven. Daarnaast zijn er ook veel muziekliefhebbers die hun favoriete platen liever vanuit hun zetel bestellen via de webshop. Maar dat zal vanaf midden december dus niet meer mogelijk zijn. “We stoppen met online verkoop, en halen daarom ook onze website offline”, zegt zaakvoerder Rudi Claes (64).

Geen pakjesdienst

Dat is niet zonder reden. “In het beste geval waren de resultaten nog break-even, maar ik word een dagje ouder en er moet ook nog veel in de site worden geïnvesteerd”, klinkt het. “De webshop is niet meer up-to-date, zowel op technisch als inhoudelijk vlak. Ik zie het gewoon niet meer zitten om daar veel geld in te steken. Ook de verzendkosten gaan weer serieus de hoogte in, waardoor het moeilijker en moeilijker wordt om de bestellingen van onze klanten gratis te versturen. We willen gewoon in de winkel werken, en niet meer inzetten op online.

Daar is uitbater Bruno Segebarth (45) het mee eens. “Tijdens de coronaperiode maakten heel veel mensen gebruik van de webshop, en dat was ook voor ons handig. Maar na een tijd ben je gewoon een afhaalpunt, en is er zelfs geen sprake meer van contact tussen de klant en de verkoper. We zijn geen pakjesdienst, maar een platenwinkel. De tendens was nu vooral dat mensen online bestelden en hun platen in de winkel kwamen ophalen, dus dan kunnen ze evengoed gewoon hier komen winkelen. Eén telefoontje en we leggen de gewenste plaat voor de klant opzij.”

Gemakzuchtig

Kan het ontbreken van de webshop dan geen probleem vormen voor de toekomst van Bilbo Records? “Dat kan, maar de concurrentie is online zeer groot”, aldus Rudi. “Elke band of artiest heeft al zijn of haar eigen webshop. Tien jaar geleden waren er misschien enkele honderden goede sites, maar dat is serieus toegenomen. Mensen worden ook te gemakzuchtig. Daardoor komen er annulaties en wijzigingen: iedereen wil à la carte worden bediend, en dat is niet meer prettig. Dat hebben we bij onze online bestellingen ook gemerkt.”

Al hoeft het cliënteel niet te vrezen dat Bilbo Records snel verdwijnt. “Zoals het er nu naar uitziet, wil ik minstens nog vijf jaar verder gaan. Ik ben dus nog niet van plan om op te houden: op pensioen gaan, dat is iets voor oude mensen. Na veertig jaar doe ik dit nog altijd met veel plezier”, besluit de zaakvoerder.