ZAVENTEM – Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines staat voor een aanzienlijke kostenbesparingsoperatie. Dat blijkt uit een interne nota die De Tijd kon inkijken.
Twee maanden nadat het Duitse moederbedrijf Lufthansa beslist heeft Brussels Airlines een eigen koers te laten varen, stelt CEO Christina Foerster duidelijke toekomstdoelen voorop.
8 procent
Brussels Airlines moet tegen 2022 een winstmarge van 8 procent boeken. “We hebben die marge nodig om onze huidige en geplande investeringen, in vlootvernieuwing, netwerkuitbreiding en people development, zelf te financieren”, klinkt het in het interne document. De voorbije jaren betaalde Lufthansa de vlootvernieuwing.
Zwakke rendabiliteit
Om de doelstellingen te bereiken zijn aanzienlijke kostenbesparingen nodig. Brussels Airlines maakte zijn personeel duidelijk hoe erg het vandaag gesteld is met de rendabiliteit. Op de 154 zitjes die een gemiddeld vliegtuig van Brussels Airlines telt, levert maar één stoel winst op. Hoewel het rapport geen concrete maatregelen vermeldt, zoals mogelijk jobverlies, wijst de directie erop dat de kostenbesparing mogelijk nog hoger zal liggen. Zo houdt Brussels Airlines rekening met de verwachte inflatie en indexeringen, terwijl de opbrengst per zitje stabiel zal blijven of zelfs zal dalen. Bovendien kunnen stijgende kerosineprijzen extra maatregelen vereisen.
Verbaasd
De vakbonden reageren verbaasd op het besparingsplan. Zij werden officieel nog niet op de hoogte gebracht en dringen bij de directie aan om snel duidelijkheid te scheppen.