brussels airport

Brussels Airport Company wil tegen 2030 geen CO2 meer uitstoten

Dankzij de ingevoerde maatregelen streeft Brussels Airport Company er nu naar om in 2030 haar CO2-uitstoot tot nul te herleiden. Dat maakt de luchthaven dinsdag bekend. Vliegtuigen zijn een grote bron van CO2-uitstoot en een uitdaging voor het bereiken van een netto nuluitstoot.

"Ik ben bijzonder blij te kunnen aankondigen dat we onze ambitie om een 'Net Zero Carbon' bedrijf te worden aanzienlijk kunnen versnellen," zei Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company. "We hadden ons al geëngageerd, in lijn met de akkoorden van Parijs, om ten laatste tegen 2050 uitstootvrij te zijn en we onderzochten mogelijkheden om dit sneller te bereiken. Met de ingebruikname van de nieuwe verwarmingscentrale begin 2027 en andere geplande maatregelen, zoals verdere investeringen in groene energieproductie, zal dit al mogelijk zijn tegen 2030".

Lees ook: Bouw van nieuw opleidingscentrum Talent hub van Brussels Airport gestartBrussels Airport Company is van plan om tegen begin 2027 haar centrale verwarmingssysteem te vervangen door een "netto nuluitstoot-installatie" om de terminal en de steigers van de luchthaven volledig CO2-vrij te verwarmen.

Dit zal de totale CO2-uitstoot van de luchthaven met ongeveer 70% verminderen. Daarnaast zal het bedrijf tegen 2030 overschakelen op CO2-vrije energie voor de gebouwen aan de vrachtzijde.

Lees ook: Zaventem krijgt tweede rechtstreekse verbinding met ChinaDeze maatregelen, in combinatie met de volledige elektrificatie van het bedrijfswagenpark tegen 2026, de installatie van bijkomende zonnepanelen en de aankoop van groene stroom, moeten Brussels Airport op weg zetten om een duurzamere luchthaven te worden.

Netto nul tegen 2050

Volgens het Internationaal Energieagentschap (IEA) is het nodig om de energiegerelateerde CO2-uitstoot tegen 2050 tot 'netto nul' te brengen om de temperatuursstijging tot 1,5 graden Celclius te beperken.

Om dat te bereiken, moet gebruik worden gemaakt van hernieuwbare energie, elektrische voertuigen en energie-efficiënte gebouwen. Het vereist ook grote investeringen in innovatie om nieuwe oplossingen te ontwikkelen voor sectore zoals zware industrie en transport.