Minder geluidsoverlast Brussels Airport Foto: Belga

Brussels Airport voorspelt minder geluidsoverlast ondanks groei luchthaven: “Moderne toestellen en stillere landingstechnieken”

Ondanks de voorspelde groei in aantal passagiers en hoeveelheid cargo zal de geluidsimpact van de luchthaven Brussels Airport de komende jaren afnemen. Tegen 2032 zou het aantal potentieel sterk gehinderden dalen met 12 procent. Dat blijkt uit het milieueffectrapport (MER) dat hoort bij de aanvraag van een nieuwe omgevingsvergunning voor Brussels Airport. Het openbaar onderzoek daarvoor loopt tot en met 8 januari.

De huidige milieuvergunning van Brussels Airport Company voor de uitbating van de luchthaven vervalt in juli 2024. Daarom werd in juli van dit jaar bij de Vlaamse overheid een aanvraag ingediend voor de hernieuwing van de vergunning, ditmaal voor onbeperkte duur.

In het bijhorende MER – opgesteld door onafhankelijke experts – werden de huidige milieueffecten, gebaseerd op data uit 2019, en een realistisch toekomstscenario binnen de bestaande infrastructuur onderzocht. Dat scenario gaat uit van 32 miljoen passagiers en 1 miljoen ton gevlogen vracht in 2032. “Wat geluid betreft, blijkt uit het rapport dat het aantal potentieel sterk gehinderden zal dalen met twaalf procent, ondanks de verwachte bevolkingsgroei rond de luchthaven”, zegt CEO Arnaud Feist van Brussels Airport. “Tegen 2032 zal 63 procent van de vluchten worden uitgevoerd met de meest moderne geluidsefficiënte toestellen, tegenover 31 procent vandaag, en zullen moderne, stillere landingstechnieken gebruikt worden, die ook minder CO2 uitstoten.”

De luchthaven nam de voorbije jaren al maatregelen om de impact op het milieu te beperken, benadrukt Feist. “Zo is het aantal potentieel sterk gehinderde omwonenden sinds 2000 met 57 procent gedaald. Verder worden de luchtvaartmaatschappijen met behulp van gedifferentieerde tarieven aangemoedigd hun stilste en energie-efficiëntste toestellen in te zetten.”

Bijkomende geluidsbarrières

De luchthaven zet ook in op stillere landingstechnieken en de elektrificatie van het grondafhandelingsmateriaal. Die duurzaamheidsmaatregelen evalueerden de experts in het MER als positief. Dankzij de nieuwe proefdraaiplaats met geluidsscherm zal de hinder voor de omwonenden significant dalen. Deze zou ten laatste in 2027 operationeel moeten zijn. Daarnaast zal ook gekeken worden naar bijkomende geluidsbarrières. Verder duidden ze twee zones aan waar bijkomende geluidsbarrières kunnen komen: in 2024 wordt daarvoor een haalbaarheidsstudie opgestart.

De uitbater van Brussels Airport zei eerder al dat er op dit moment geen sprake is van zaken als een nieuwe startbaan of een nieuwe pier en dat ook geen extra nachtvluchten nagestreefd worden.

Het is de Vlaamse overheid die uiteindelijk de beslissing zal nemen over de omgevingsvergunning. In de aanvraag is te lezen dat de uiterste beslissingsdatum momenteel op 29 maart 2024 valt. In de gemeenten Kortenberg, Machelen, Steenokkerzeel of Zaventem kunnen bezwaren of opmerkingen bij de aanvraag worden ingediend. Er wordt wel het nodige protest verwacht van verschillende actiegroepen. In november werd zelfs nog een mars naar de luchthaven georganiseerd.