lannoo_cover_content-marketing

Ceo van Propaganda uit Zaventem schrijft boek over content marketing

lannoo_cover_content-marketing

Michel Libens, ceo van het marketingbureau Propaganda uit Zaventem, is een van de vier auteurs van het boek Content Marketing – van marketeer tot uitgever. De ambitie is niet min: het wil het zelfuitgeroepen basisboek over content marketing zijn. Voor kmo’s bevat het drie tips.

“Marketeers hebben het niet onder de markt”, zegt Michel Libens. “De moderne consument is mondig, staat kritisch tegenover reclame en verwacht van merken meer dan alleen traditionele productpromotie. Om de aandacht van dat veeleisende publiek te trekken is content marketing aangewezen, met sterke content die vertrekt vanuit de informatiebehoefte van de consument.”

Volgens uitgever Lannoo verheldert het handboek op een overzichtelijke manier alle belangrijke aspecten die nodig zijn voor geslaagde content marketing. Van de organisatie van de marketingafdeling over de productie en de distributie van content tot mogelijkheden om te automatiseren en te analyseren. Het staat vol voorbeelden en cases en biedt de marketeer praktische tips, templates en actieplannen om aan de slag te gaan.

Libens onderstreept dat efficiënte content marketing ook bereikbaar is voor kmo’s met een beperkt budget. Meer zelfs, waar de grote budgetten meestal winnen in de traditionele advertising wereld kunnen kmo’s met een slim idee voor content marketing de grote jongens wel degelijk verslaan.

Het boek biedt drie belangrijke inzichten voor kmo’s. Ondernemers moeten in hun communicatie voor ogen houden dat het over de klanten gaat en niet over hen. “Content marketing vertrekt steeds vanuit het profiel en de noden van je publiek. Informeren om te helpen is de boodschap. Slimme bedrijven geven waardevolle informatie gratis aan klanten.”

Investeren in kwaliteit is de tweede belangrijke tip die de coauteur meegeeft. “Omdat er al zoveel content is, moet je niet alleen kijken naar waar je doelpubliek nood aan heeft. Maar ook naar wat er al bestaat. Als iedereen inzet op recepten is het allicht een goed idee om iets anders te doen of recepten te maken die weer uniek worden. Ga in ieder geval verder dan louter in te spelen op evidente onderwerpen.”

Ten derde moet de content ook effectief gezien worden. Helaas grijpt Libens dan naar de vluchtige sociale media als zogenaamd interessante kanalen om content te verspreiden.