Colruyt heeft tijdens de eerste helft van zijn boekjaar 2016/2017 een nettowinst van 192,5 miljoen euro geboekt. Dat is meer dan de 188 miljoen euro waar analisten gemiddeld op gerekend hadden. De retailer uit Halle zegt te blijven investeren in zijn langetermijnstrategie. “We zetten de investeringen in medewerkers, winkels, systemen, innovatie, duurzaamheid en efficiëntie onverminderd voort.”
In dezelfde periode vorig jaar werd een nettowinst gerealiseerd van 182,5 miljoen euro. De groepsomzet steeg met 2,4 procent tot ruim 4,65 miljard euro. Het bedrijfsresultaat daalde door hogere afschrijvingskosten met 1 miljoen euro tot 257 miljoen euro. De winstmarge daalde van 5,7 tot 5,5 procent van de omzet.
Colruyt handhaaft zijn prognose voor het hele jaar, van een geconsolideerd nettoresultaat dat het resultaat van vorig boekjaar zal evenaren of licht overschrijden. “We verwachten dat de markt in boekjaar 2016/17 competitief zal blijven. Wij voorzien op korte termijn geen significante herneming van het economisch klimaat en van het consumentenvertrouwen in België.”
Colruyt zag zijn marktaandeel in België in de eerste jaarhelft stijgen met negentien basispunten tot 31,8 procent.