De Colruyt Group uit Halle heeft het aandeel in de sector van de Belgische warenhuizen in het voorbije boekjaar nog uitgebreid. De winkels van Colruyt, OKay en Spar zijn nu samen goed voor een marktaandeel van 31,7 procent. Vorig jaar was dat 31,5 procent. Dat blijkt uit publicatie van de jaarcijfers van de retailgroep.
Het boekjaar liep tot 31 maart. De omzet van de supermarkten steeg met 1,4 procent. Colruyt is zijn winkels volop aan het vernieuwen. Die operatie zal tegen eind dit jaar afgerond zijn.
Okay, Bio-Planet en Cru krikten de omzet gezamenlijk op met 11,5 procent. Dat gebeurde met winkelopeningen, nieuwe klanten en hogere verkoopprijzen.
Dreamland en Dreambaby deden het minder goed: de omzet daalde met drie procent. Dat is volgens de groep een gevolg van het feit dat Pasen niet in het boekjaar viel. Ook slecht weer in het voorjaar en een verschuiving naar onlineverkopen bij Collishop speelden een rol.
De omzet van de DATS 24-tankstations steeg met acht procent. Die groei kwam er door nieuwe stations, volumetoenames in de bestaande vestigingen en hogere brandstofprijzen in de tweede jaarhelft.
De omzet van de hele groep groeide met 3,4 procent tot meer dan 9,4 miljard euro. Colruyt verwacht dat de markt in het lopende boekjaar competitief zal blijven. De groep blijft investeren in de langetermijnstrategie. Klanten van de supermarkten kunnen blijven rekenen op de laagste prijzen.