Colruyt Group verwacht nog steeds dat het geconsolideerd nettoresultaat van boekjaar 2022/2023 sterk tot aanzienlijk zal dalen ten opzichte van boekjaar 2021/2022, maar niet meer volgens dezelfde grootteorde als in de eerste jaarhelft van 2022/2023, zoals gemeld in december.
Als redenen haalt Colruyt aan dat zijn marktaandeel toegenomen is tot 31 procent in boekjaar 2022/2023 en dat de focus op de beheersing van operationele kosten verhoogd werd, net als de focus op energie-efficiëntie. Er was ook een minder sterke toename van energieprijzen dan verwacht.
Colruyt geeft wel aan dat de macro-economische context erg uitdagend blijft. “Verder wordt de Belgische retailmarkt nog steeds gekenmerkt door dalende volumes en hoge competitiviteit. Colruyt Laagste Prijzen blijft daarbij haar laagsteprijzenstrategie consistent toepassen. Dit impliceert dat kostprijsinflatie niet volledig wordt doorgerekend naar de klant”, klinkt het.